Herintreder

Stel je even voor en zeg ons wie je bent.

Moderators: westcoast, webmaster, RadioRob

Plaats reactie
EricZH
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 sep 2013, 11:49
Locatie: Zuid Holland

Herintreder

Bericht door EricZH »

Beste medeforummers, ik heb mij afgelopen week hier aangemeld en bij deze een korte introductie:

In 1976 is het voor mij begonnen, op 3 meter. Een klasgenoot vertelde wel eens over buizen, voedingen (en de daarbij behorende schokken) en antennes. Nieuwsgierig als ik ben eens met hem mee naar huis gegaan, toen het virus opgelopen en enige tijd later stond er op mijn zonderkamertje ook een ECC 85 te draaien. Voeding van een oude buizenradio, modulatie via een simpel transistor voorversterkertje en een dipooltje plat op de dakkapel want het dak zelf was verboden gebied. Na verloop van tijd zelf eens wat gaan bouwen, dat later ook voor derden gedaan en op die manier kon ik mijn zakgeld leuk aanvullen en de hobby bekostigen. :D :D :D Buizenstuurzenders hadden toen al plaats gemaakt voor "torren" maar als eindtrap gebruikte ik vaak de welbekende qqe03/12 en 03/20. Een hele mooie tijd gehad ook omdat ik na veel zeuren eindelijk een antenne op het dak mocht plaatsen. Maar goed, je wordt ouder, krijgt andere interesses en ergens halverwege de jaren 80 alles verkocht en een punt achter de activiteiten gezet. In de jaren 90 kortstondig nog eens teruggeweest maar daar én de band ondertussen helemaal vol zat én de mede amateurs zodoende "weg" waren het gelaten voor wat het was.

Totdat ik uit nieuwsgierigheid eens via internet ging uitzoeken of er nog aktiviteiten op andere banden waren. Natuurlijk, op de amateurbanden is het nog druk zat maar dat is nu net niet wat ik zoek. En dan blijkt er op de KG (waar mijn interesse naar uitgaat) nog vanalles te beleven. Dus dit voorjaar iets om te ontvangen aangeschaft, een draadantenne opgehangen en luisteren maar. Prachtig, alsof oude tijden herleven. En nu is voor mij de tijd gekomen om zelf maar weer eens "iets" in de lucht te brengen al zal daar nog wel het één en ander aan uitzoekwerk aan vooraf gaan. Het is per slot van rekening lang geleden dat ik zelf wat in elkaar heb gezet en als ik het allemaal goed begrepen heb werkt het wat modulatie betreft ook allemaal wat anders dan op 3 meter.

Ik wil mij op het Am gemoduleerde 48 meter pad begeven, low power maar dan wél proberen zo ver mogelijk weg te komen. Hier op het forum is erg veel info te vinden en ik hoop dat als ik vragen heb iemand daar een antwoord op heeft.

Voor zover laat ik het hier even bij, groeten van een herintreder.

RadioRob
Site Admin
Berichten: 4558
Lid geworden op: 25 mei 2006, 18:53
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Herintreder

Bericht door RadioRob »

Hallo Eric hartstikke welkom op ons forum!
En ja die verhalen daar kun je inderdaad boeken mee vullen.
(Heb trouwens nog een vraagje tussendoor? Kennen wij elkaar? Misschien een PBtje anders?)
En als we het over schema’s en bouwen enz enz hebben, ik ben bang dat dat wel goed komt!
Kom eerst ff binnen en kijk op je gemak ff rond.
t)
VrGr RadioRob.
h)
ik vergeet wat, of lees ik er overheen?
wat heb je voor ontvangst? antenne en RX?
is het wel zo wijs om iets te schrijven?

EricZH
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 sep 2013, 11:49
Locatie: Zuid Holland

Re: Herintreder

Bericht door EricZH »

RadioRob schreef:wat heb je voor ontvangst? antenne en RX?
Antenne is een endfed van 20m lengte, het RXapparaat (tevens voorzien van TX ;) ) is een all mode tot 30Mhz.

Hans de Swan
Berichten: 2771
Lid geworden op: 02 jun 2006, 17:00
Locatie: ZO-Friesland
Contacteer:

Re: Herintreder

Bericht door Hans de Swan »

Een mooie binnenkomer dat verhaal van jou, EricZH. Je zit idd op het juiste forum. Alvast sukses gewenst! t)
HF-junk, verslaafd aan ether.

Your Sound My Sound
Afbeelding

Gebruikersavatar
Nora
Berichten: 913
Lid geworden op: 28 jun 2010, 04:08

Re: Herintreder

Bericht door Nora »

Ha, een bekend verhaal voor sommigen van ons.
Veel plezier op het forum. Er is genoeg te vinden over het moduleren van een am zender. G3 (Remrooster) modulatie bijvoorbeeld is vaak een mooi onderwerp van discussie geweest. Mogelijkheden zat voor een laag vermogen zender voor 48m.
Succes.
Wij zijn allemaal 100%..... 100% prettig gestoord....

Plaats reactie