Ik stel mij voor...

Stel je even voor en zeg ons wie je bent.

Moderators: westcoast, webmaster, RadioRob

Plaats reactie
Oldman Johnny
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 aug 2014, 20:53

Ik stel mij voor...

Bericht door Oldman Johnny »

Hallo allemaal,

Ik ben Jan, 65 jaar, woon in Zuid-Holland, en ben in 1969/70 radiotelegrafist geweest in het NL leger. Met de nadruk op telegrafist want ik heb helaas weinig radiokennis en kennis van (de leer van) elektronica.
Morse seinen en ontvangen is nog steeds geen probleem voor mij. Net als fietsen en zwemmen: Je verleert het niet, het moet weer even bovenkomen drijven. Ik heb nog steeds een oude reguliere seinsleutel.
Nu heb ik enkele dagen geleden een zend-/ontvanginstallatie met 2 voedingskasten gekocht (bouwjaar circa 1960, merk Lorenz, alles bij elkaar zo'n 120kg zwaar) en ga proberen hiermee iets te doen.
Ik ben dankbaar voor alle ondersteuning en tips die andere leden mij willen bieden.

Dank en Groet. Oldman Johnny

RadioRob
Site Admin
Berichten: 4558
Lid geworden op: 25 mei 2006, 18:53
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Ik stel mij voor...

Bericht door RadioRob »

pfoei zwaar materiaal, het is maar wat je wilt!
desalniettemin hartstikke welkom hier op het forum!
of er iemand is die je zou kunnen helpen ik weet het niet,
maar je kunt de buisjes zoiezo een voor een vervangen toch ;)
kom gezelig binnen want het waait buiten wat hard!
h)
VrGr Rob.
is het wel zo wijs om iets te schrijven?

Oldman Johnny
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 aug 2014, 20:53

Re: Ik stel mij voor...

Bericht door Oldman Johnny »

Dank je wel RadioRob voor je bemoedigende woorden.

Ik probeer toch zeker 85 te worden en heb dus minimaal 20 jaar. Ik ga eerst proberen mijn N te halen via DLZA, daarna zien we wel weer verder.

En mijn buisjes blijven allemaal helemaal heel :hypo

de wittereus
Berichten: 904
Lid geworden op: 04 dec 2006, 18:50
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Ik stel mij voor...

Bericht door de wittereus »

hoi met cor
gaat het om de fus 4 van lorenz
groet cor

westcoast
Site Admin
Berichten: 1062
Lid geworden op: 28 mei 2006, 19:21

Re: Ik stel mij voor...

Bericht door westcoast »

Hallo Johnny
luister ook eens op zondag morgen tussen 10 en 12 op 3705 AM 80 mtr. , er is dan de SRS ronde waar je veel van dit soort oude apparatuur voorbij hoort komen .
Op 3575 zit men ook met CW ook vaak met legerzenders , succes op het Forum.
ik hou van vrije radio en niet van regels !

Oldman Johnny
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 aug 2014, 20:53

Re: Ik stel mij voor...

Bericht door Oldman Johnny »

de wittereus schreef:hoi met cor
gaat het om de fus 4 van lorenz
groet cor
Hoi Cor,

Op de ontvanger staat: FE-Anlage 6P304. FE zal welstaan voor Fern Empfang.
Alles staat op dit moment nog in de woonkamer tegen een wand, dus even op de achterkant kijken zal ik binnenkort doen.

Dank en Groet, Jan

Oldman Johnny
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 aug 2014, 20:53

Re: Ik stel mij voor...

Bericht door Oldman Johnny »

westcoast schreef:Hallo Johnny
luister ook eens op zondag morgen tussen 10 en 12 op 3705 AM 80 mtr. , er is dan de SRS ronde waar je veel van dit soort oude apparatuur voorbij hoort komen .
Op 3575 zit men ook met CW ook vaak met legerzenders , succes op het Forum.
Hallo Westcoast,

Ik heb nog niets aangesloten. Moet eerst kijken of ik alles aan kabulatuur heb en ook nog een leuke ruimte uitzoeken voor dit gevaarte van 1.60m hoog, 40cm diep en 60cm breed. Alles staat ook nog beneden in de woonkamer en moet nog naar de 3e etage toe. Dan moet er nog een (provisorische) antenne komen en dan kan ik aan de slag om te zien of alles werkt.

Verder wil ik wel eerst de garantie hebben dat er geen inval wordt gedaan omdat ik illegaal bezig zou zijn. De ene zegt dat je al strafbaar bent als alles in elkaar zit, de ander beweert dat je zonder enig probleem mag ontvangen. Zenden is natuurlijk uit den boze, dat begrijp ik ook wel.

Maar zeker hartelijk bedankt voor deze tips. Ik omarm alles wat hier wordt aangedragen.

Dank en Groet. Jan

Oldman Johnny
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 aug 2014, 20:53

Re: Ik stel mij voor...

Bericht door Oldman Johnny »

Oldman Johnny schreef:
de wittereus schreef:hoi met cor
gaat het om de fus 4 van lorenz
groet cor
Hoi Cor,

Op de ontvanger staat: FE-Anlage 6P304. FE zal welstaan voor Fern Empfang.
Alles staat op dit moment nog in de woonkamer tegen een wand, dus even op de achterkant kijken zal ik binnenkort doen.

Dank en Groet, Jan
Bijgaand nog een foto van de zender en de ontvanger. De voedingen (1 + 1 reserve) zijn apart en loodzwaar.
Bijlagen
Lorenz 1.JPG

Gebruikersavatar
saturnus
Berichten: 2864
Lid geworden op: 27 mei 2006, 21:12
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ik stel mij voor...

Bericht door saturnus »

Mooie set!
Ontvangen mag natuurlijk altijd,zenden is een ander verhaal maar daar doe we op dit forum ook niet moeilijk over ;)
Kan je ook AM maken met de set of alleen CW? ik neem aan beide.
Veel succes ;e
De meeste problemen zijn helemaal geen problemen, maar slechts een kwestie van een houding ten opzichte van een bepaalde omstandigheid.

Wayne Dyer

Oldman Johnny
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 aug 2014, 20:53

Re: Ik stel mij voor...

Bericht door Oldman Johnny »

Dank je Saturnus,

Maar ik hoop niet dat ik de indruk heb gewekt dat ik illegaal aan de slag wil gaan want dat gebeurt absoluut niet.

Ik ga nu eerst proberen mijn N te halen en gelukkig mag ik wel mijn ontvanger gebruiken dus ga eerst die maar eens afstoffen en samen met een voeding 2 trappen hoog zeulen en aan de praat proberen te krijgen.

Jan

Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 673
Lid geworden op: 27 dec 2009, 16:50

Re: Ik stel mij voor...

Bericht door Jinny »

Wat al gezegd wordt, er wordt op het forum niet moeilijk over gedaan, en zodra jij je N of F hebt mag je gewoon een zender aangesloten hebben staan die een band bestrijkt die jij gebruiken mag...
Tot die tijd moet het AT eerst nog eens zien te weten dat je het zaakje hebt staan, en van een testsignaaltje heeft bij mijn weten nog niemand een boete gekregen..

Succes van deze 'zendster' (ben niet zo actief)
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot org behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software

Oldman Johnny
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 aug 2014, 20:53

Re: Ik stel mij voor...

Bericht door Oldman Johnny »

Wat al gezegd wordt, er wordt op het forum niet moeilijk over gedaan, en zodra jij je N of F hebt mag je gewoon een zender aangesloten hebben staan die een band bestrijkt die jij gebruiken mag...
Tot die tijd moet het AT eerst nog eens zien te weten dat je het zaakje hebt staan, en van een testsignaaltje heeft bij mijn weten nog niemand een boete gekregen..

Succes van deze 'zendster' (ben niet zo actief)
Dank je wel, maar of er wel of niet moeilijk wordt gedaan op dit forum is misschien wel prettig, voor mij niet van belang.
Voorlopig begin ik met uitluisteren en seinen (droog) en opnemen (nat) weer te brengen naar mijn niveau van 1970. Ik was Spec bij IVBDD en dat niveau was extreem hoog. Ik geef mezelf 6 maanden om dat niveau weer enigszins te bereiken.
En als het AT een beetje slim is, come on, dat zijn ze toch wel..., dan lezen ze ook op fora wat mensen zeggen :-)

Dank en groetjes. Actief beveren doe ik in mijn vrije tijd ;)

Jan

Plaats reactie