zomerzon

Stel je even voor en zeg ons wie je bent.

Moderators: westcoast, webmaster, RadioRob

Plaats reactie
zomerzon
Berichten: 721
Lid geworden op: 16 okt 2007, 18:38

zomerzon

Bericht door zomerzon »

Hoi iedereen zal me even voorstellen mijn naam is Henk en ben wat aan het hobby'en op de middengolf gebruik hiervoor de naam Zomerzon.
Er wordt gebruik gemaakt van een draad antenne van ongeveer 46 meter deze loopt vanuit de schuur schuin omhoog richting de schoorsteen, waar een buis aanzit van een meter of 3 de draad is ongeveer 2 mtr boven de schoorsteen aan de pijp bevestigd.
En gaat dan richting een huis van een kennis alwaar de draad ook ongeveer 2 mtr boven de schoorsteen zit ( er zitten natuurlij wel isolatoren tussen).
Aarde is 6 koperen pijpen van 3 meter en een pijp bij de buurman van 15 meter de grond in
de zender is een transistorzender en de modulator ook.
vermogen zo ongeveer 200/250 watt

MRF
Site Admin
Berichten: 3302
Lid geworden op: 31 jul 2006, 21:06
Locatie: Top Off Holland

Bericht door MRF »

Welkom hier Zomerzon leuk dat je er even bij zet hoe je de boel voor elkaar hebt. Je draait met transistoren op de MG dat hoor je niet zoveel dacht ik.

Veel plezier hier op het forum.

MRF

zomerzon
Berichten: 721
Lid geworden op: 16 okt 2007, 18:38

Bericht door zomerzon »

bedankt eigenlijk zijn het fetjes ( irf840)
vind het leuk om reactie's te krijgen en wat terug te typen

Gebruikersavatar
webmaster
Site Admin
Berichten: 4118
Lid geworden op: 26 mei 2006, 10:01
Locatie: Parel van de Veluwe
Contacteer:

Bericht door webmaster »

Welkom Zomerzon op het forum. Inderdaad torretjes of fetjes op de mg hoor je niet zo veel, maar 200watt is 200watt. Ik hoop dat je het hier naar je zin hebt. ;)
Webmaster am-forum.

MRF
Site Admin
Berichten: 3302
Lid geworden op: 31 jul 2006, 21:06
Locatie: Top Off Holland

Bericht door MRF »

Zomerzon
Die fetjes interesseren me aardig zelf gebruik ik de irf510. Mocht je je geroepen voelen dan mag je wel eens een foto op het forum zetten van je zender of eventueel een schema plaatsen.

MRF

Gebruikersavatar
Free Radio Holland
ere lid / moderator
Berichten: 516
Lid geworden op: 25 mei 2006, 16:24
Locatie: Oost nederland

Bericht door Free Radio Holland »

Hallo zomerzon

Welkom hier op het forum
Op welke frequentie kunnen we je beluisteren?

Free Radio Holland
Als je niets probeert , ondervind je ook niets
Als niet kan zoals 't moet, dan moet het maar zoals het kan
Cessante causa cessat effectus

Weazel
Ere lid
Berichten: 553
Lid geworden op: 26 mei 2006, 17:38
Locatie: Friesland

Bericht door Weazel »

Hallo zomerzon welkom, ik ben ook zeer geintreseert in fetjes. mocht je schema's hebben hou ik me aanbevolen.

RadioRob
Site Admin
Berichten: 4558
Lid geworden op: 25 mei 2006, 18:53
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door RadioRob »

Hallo zomerzon!
Je staat een beetje in het spotlicht lees ik,
Maar ja als je gaat schrijven 200Watt met FETs in plaats van buisjes.
Tja dan vraag je er om!
Wacht maar af dadelijk binden ze je vast op een topic.
Ze zullen je dan net zo lang ondervragen tot je op het randje van de gekte ben.
Daarna zullen ze je helemaal leeg zuigen schema
is het wel zo wijs om iets te schrijven?

zomerzon
Berichten: 721
Lid geworden op: 16 okt 2007, 18:38

Bericht door zomerzon »

hoi allemaal zoals ik lees heb ik er om gevraagd.
oke dan.
woon zelf in twente en vaak als ik wat van de electronicaboer moet hebben ga ik naar almelo ( exporer)
ik heb eerst iets gemaakt voor de 11 mtr met wat van die fetjes (irf 840)
omdat hij een aanbieding had met deze fetjes.
het idee had ik van een artikel uit de electron.
en van enkele sites.

http://classe.monkeypuppet.com/
http://www.classeradio.com/
van de laatste heb ik mijn sturing van afgehaald eerst gewoon het vfo gebouwd echter later heb ik er een kristal oscilator voor gezet welke werkte op 6552 khz deze wordt door 4 gedeeld en dan kom ik op 1638 uit
kristal is makkelijk te verkrijgen.
daarna een 74hct240.
ik heb hier voor het schema gebruikt dat ik wel vaker gezien heb voor de korte golf
eerst met een fetje geprobeerd dat ging prima.
daarna met 4 dat ging ook goed en daarna met 8 dat ging ook nog maar kreeg er niet genoeg vermogen bij daarom een trafootje gemaakt met met 4c65 om de ompedantie op te krikken.
om een impedantie verhouding van 1:4 te krijgen.
daarna een spoel met ik dacht met een winding of 30 op een buis van 90 mm daarna een trimmer en van die trimmer ook een trimmer aan de aarde op het knoopunt komt dan de coax.
ik heb eigenlijk net zolang met de spoel aan het experimenteren geweest dat ik de trimmer in het midden had staan.
merkte trouwens ook geen verschil in vermogen met een paar windingen meer of minder wel een andere stand van de trimmer die na de spoel komt.
maar dat is ook logisch om dat het samen met de spoel een serie kring vormt.
gebruik nu 20 van die fetjes in de eintrap.
heb er 100 van gekocht voor 25 euro, waren eigenlijk fabrieks fetjes ) ik bedoel de pootjes waren al voor gebogen.
modulator gaat 87 volt in en er komt 35 volt uit
het is een klasse a modulator maar wil hem ombouwen naar een klasse b modulator omdat van die het rendement beter van is.
nu blijft er bij geen modulatie zeg maar een 50 volt over de fetjes staan bij zo ongeveer een 8-10 ampere wat dus toch een 400 tot 500 wat in warmte omgezet wordt is misschien handig voor de winter. voor de classe be modulator heb ik echter 2 voedingen voor nodig. een van 87 volt en een van 50 volt.
dan staat er bij geen modulatie zo ongeveer 15 volt over de fetjes x de 10 ampere is dus ongeveer 150 wat warmte is toch een stuk minder.
oke stop er nu eerst mee.
groeten henk

zomerzon
Berichten: 721
Lid geworden op: 16 okt 2007, 18:38

Bericht door zomerzon »

he rob daar heb ik al aangedacht heb een draad antenne van 46 meter en die kan ik daar mooi voor gebruiken hoop ik.
met een antenne tuner.

Weazel
Ere lid
Berichten: 553
Lid geworden op: 26 mei 2006, 17:38
Locatie: Friesland

Bericht door Weazel »

Zomerzon, ja ik zit ook op dat forum.

Dus als het goed begrijp heb je achter de irf510 die irf840's
want de 74hc240 alleen schakelt die grote fets niet open.

je gebruikt dus een series modulator? als ik het zo lees lijkt je 2e modulator een PSM modulator.

zomerzon
Berichten: 721
Lid geworden op: 16 okt 2007, 18:38

Bericht door zomerzon »

ik zal eerst mijn excuses maken want het is niet irf 840 maar de irf 820.
dus bij deze overal waar je irf 840 leest moet het dus irf820 zijn.
http://www.classeradio.com/
op deze site staat ook het schema van de modulator die ik wil gaan gebruiken.
het is dus gewoon een analoge modulator en geen pdm.
ik neem aan dat je met psm het zelfde bedoelt als pdm zoniet dan hoor ik het wel.
ja ik heb direct voor de fetjes de hct240 zitten.

ik heb er alleen een paar parallel gezet om precies te zijn 4 stuks hct.
heb eerst een eindtrap met 8 stuks geprobeerd om er daar 2 parallel in te zettten dit scheelde wat vermogen ik weet niet meer precies hoeveel.
daarna een ding gemaakt met 12 stuks irf en kon ik het verschil beter merken wanneer ik van 1 naar 2 stuks hct ging.
dus heb ik maar besloten voor mijzelf om per hct niet meer dan 4

Gebruikersavatar
webmaster
Site Admin
Berichten: 4118
Lid geworden op: 26 mei 2006, 10:01
Locatie: Parel van de Veluwe
Contacteer:

Bericht door webmaster »

Allereerst hartstikke leuk dat je dit wilt delen, inderdaad hoor je het niet zoveel; fetjes met dit vermogen op de mg, wel LPAM ook op de korte golf.

Voordelen tja,
- het is al vaak geroepen maar met "goede" condities kun je met weinig vermogen enorme afstanden over bruggen. Let wel je moet dan echt wel wat condities hebben.
- Volgens mij zitten er op de korte golf veel meer luisteraars; en dan bedoel ik dx-ers van over de grens. Alhoewel de middengolf de laatste jaren ook erg in trek is bij de dx-ers.
- Daarnaast is het een grote familie op de korte golf. Wat dat betreft is het op de middengolf meer "oude jongens krentebrood" alhoewel ook dit de laatste tijd goed vooruit gaat. en volgens mij komt dat door het internet; de diverse fora; waar dit er een van is en ook de meetingen en radiomarkten welke goed aanslaan.

De eerste keer dat ik weer een zender uit-teste op de middengolf was leuk, kreeg meteen rapport enz. maar toen ik voor de gein de sk010 eens op de korte golf zette en tussen de platen door een email adres gaf kreeg ik direct een x-aantal rapporten. Denk dat dat nu een jaar of drie geleden is.
Nu als ze je op de middengolf horen en je geeft een mobile nummer of email ares kun je ook reactes verwachten.

Nadeel van de korte golf is; dat als je geen lokale condities hebt het zo is dat je de nederlandse piraten niet eens hoort zelfs niet als ze maar 20km verder weg zitten. een beetje rapporten is er dan niet bij en je hebt dan grote kans dat je met meerderen op de zelfde freq. zit.

Toch blijft de korte golf mij steeds weer boeien; dus ik zou zo zeggen proberen ;)
Webmaster am-forum.

RadioRob
Site Admin
Berichten: 4558
Lid geworden op: 25 mei 2006, 18:53
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door RadioRob »

Een vriendelijk verzoek?
Zomerzon zullen we verhuizen naar een plekje waar jou getik meer op zijn plaats is?
http://www.am-forum.nl/viewtopic.php?t=2388

Rob007.
is het wel zo wijs om iets te schrijven?

Plaats reactie