van uit Vlaanderen

Stel je even voor en zeg ons wie je bent.

Moderators: westcoast, webmaster, RadioRob

Plaats reactie
kris
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 aug 2007, 14:26
Locatie: Belgie

van uit Vlaanderen

Bericht door kris »

hallo iedereen,

Ik zal me even voorstellen,

Sinds begin jaren 80 was ik al bezig met FM zendertjes in te bouwen (type stentor etc) het grootste plezier was nadien om aan de antenne te prutsen en natuurlijk zo ver mogelijk te gaan!
Inmiddels heb ik jaren geleden een lokale radio opgestart (legaal) en kwam er van dat prutsen niet veel meer terecht.
De FM band zit hier trouwens overvol, met de vermogentjes van toen haal je hier nu niet veel meer uit maar de goesting(zin) om met zenders allerhande te spelen is wel steeds gebleven.
Ik heb nu al een tijdje een middengolfzender met een 807 en laat die af en toe is parallel draaien met de legale fm-zender.
De antenne is een omgebouwde cb-antenne halve golf, met een vermogen van 15 watt kan ik de zender binnen een straal van 15 km vrij goed ontvangen met men gewone autoradio.
Ik weet niet of er nog belgen actief zijn op dit forum, hier in Vlaanderen hebben we niet echt een piratentraditie op fm, laat staan op am :h
Waar ik woon in de omgeving van Mechelen ontvang ik in de avonduren regelmatig nederlandse middengolfpiraten, verder chapeau met dit forum, het is echt een gezellige boel hier (ik lees al een tijdje mee) k'heb trouwens veel bewondering voor de techneuten hier, ik wou dat ik datzelfde talent had!
groetjes vanuit Vlaanderen!

Gebruikersavatar
Rebecca
Berichten: 2470
Lid geworden op: 26 nov 2007, 17:32
Locatie: Zwolle

Re: van uit Vlaanderen

Bericht door Rebecca »

h) Hè hallo, en bijzonder welkom Kris.

Vlaanderen heeft dan misschien geen AM-piraten maar wij Nederlanders waren in de tachtiger jaren maar wat jaloers op jullie "vrije radio". Die vrije radio was zo populair dat ons lijfblad FRM in die periode regelmatig op bezoek ging bij dergelijke zendstations.

En top dat je daar in je eenzame uppie toch op de middengolf bent gaan zenden, die 807 heeft het met 15watt wel erg makkelijk. Ik weet natuurlijk niet of je bewust voor wat minder vermogen genoegen hebt genomen, maar dat 807 zendertje kan nog redelijk wat meer vermogen leveren. Breng je trouwens niet je legale zender ingevaar met het gebruik van een AM zender?

Het is hier inderdaad een gezellige boel op dit forum en wij hebben het geluk dat we van elkaar kunnen leren en men elkaar een handje wil helpen t) Ik weet zeker dat dit ook voor jou geld, zoals je zelf ook al aan geeft is er op dit forum al veel geschreven waar je voordeel mee kan doen, en als je een speciale vraag hebt stel je hem gewoon. Meestal krijg antwoorden, soms nog meer vragen.

Suc6 met de hobby, Henk

kris
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 aug 2007, 14:26
Locatie: Belgie

Re: van uit Vlaanderen

Bericht door kris »

Hoi Radio Sylvania,

Vrije radio's zijn nu bij ons lokale radio's geworden (met een theoretisch goed bereik van 8 km)

De midden/kortegolf zender staat niet bij de fm zender maar bij een straalverbindingzender omdat de fm-zender niet aan de studio staat maar een 10 km verder.

Omdat er bij ons weinig (fm)piraten zijn doet het belgische AT (wij noemen dat BIPT) geen actieve opsporingen, toen ik nog voor ik legaal op fm was in het weekende illigaal uitzond zijn de heren wel is langsgeweest maar moest gewoon een weekendje stoppen dan, de zender namen ze niet eens in beslag ze maten enkel met iets draagbaar de frequentie en de zwaai.
Zo heb ik nog 12 jaar uitgezonden, elk weekend dag en nacht.
Toen ze de straalverbinding kwamen controleren (en daar zijn ze zéér streng op) hebben ze het AM toestel zien staan.
Ze hebben me toen de tip gegeven om met niet meer dan 10 watt te zenden in de draaggolf om storingen te vermijden maar ik dacht niet dat het hun erg interesseerde ook al kende één van de twee wel de 807 :-) ik zei dat ik de zender van men grootvader had, wat niet waar was

Het is wel niet men bedoeling om constant op de middengolf uit te zenden, het is meer iets om mee bezig te zijn en te experimenteren, als ik lees op dit forum komen de kriebels steevast naar boven :-) btw, ik vind AM veel leuker om mee te spelen dan de FM!

Alvast bedankt voor je eventuele hulp als ik een vraagje heb want ik ben zeker geen electronicawonder :-)

groetjes

MRF
Site Admin
Berichten: 3302
Lid geworden op: 31 jul 2006, 21:06
Locatie: Top Off Holland

Re: van uit Vlaanderen

Bericht door MRF »

Hallo Kris

Welkom hier op het forum en veel lees plezier .. De sfeer is hier altijd goed dus dat is prettig en we proberen een ieder te helpen daar waar het kan..


MRF.
MRF ( Ernesto ) Says : The Antenna is 90% of Your Radio

"Rock `N Roll Is Better Than Music"

Gebruikersavatar
Albert R.S.I.
Berichten: 1054
Lid geworden op: 05 apr 2008, 19:00
Locatie: Drentse moerassen
Contacteer:

Re: van uit Vlaanderen

Bericht door Albert R.S.I. »

Hallo Kris,

Welkom hier!
En zoals Sylvania al schreef waren we hier jaloers op de 'vrije radio' uit Belgie.
Heb vooral in de jaren 80 veel geluisterd naar deze stations, als ik weer eens in Belgie was met mijn truck. Of op doorreis naar Zuid-Europa.

Ben in die jaren ook met enkele mensen van Radio Antigoon uit Antwerpen naar de 'Ross Revenge' geweest.
En enige maanden later ben ik ook nog bij hen in de studio in Antwerpen geweest.

Groet, Albert.
Zit de stekker er wel in?

Dit bericht vernietigd zichzelf binnen 2 dagen

Gebruikersavatar
Rebecca
Berichten: 2470
Lid geworden op: 26 nov 2007, 17:32
Locatie: Zwolle

Re: van uit Vlaanderen

Bericht door Rebecca »

Albert:
als ik weer eens in Belgie was met mijn truck
Maatje, Collega! s)) Zat jij ook op zo`n bak roest met 18 wielen, had jij ook je wagen vol geladen en de tank weer volgedaan? ul) Je bent net zo`n asfaltrocker als snelle Henkie en hebt nog de juiste hobby ook d) Hà, hà, laggen jòh!

Gebruikersavatar
webmaster
Site Admin
Berichten: 4119
Lid geworden op: 26 mei 2006, 10:01
Locatie: Parel van de Veluwe
Contacteer:

Re: van uit Vlaanderen

Bericht door webmaster »

Hallo Kris ( en de rest),

Welkom op het am-forum. Ja over De vrije radio in België is al geschreven dus wat kan ik nog meer zeggen? Vragen staat vrij, en ik weet zeker dat er een oplossing komt als er vragen zijn. Misschien is de Summermeeting wat voor Jou? Daar tref je zeker een heleboel van deze jongens hier en nog veel dx-ers ook!

Ja gezellig is het wel hier hé? Soms gaan we een beetje "off topic" Maar dat wordt in zekere mate getollereerd, misschien dat het daarom ook zo gezellig is? Natuurlijk is de hobby heel mooi, maar daarnaast moet er ook ruimte zijn voor een geintje of gezellige praat.

Nou suc6 hier en wie weet tot ziens op de meeting?

;dn

[edit] Ik heb even gekeken, ik tel in iedergeval 5 leden met een email adres wat eindigd op ".be", helaas zijn ze niet zo actief hier.
Webmaster am-forum.

Plaats reactie