Moderators: westcoast, webmaster, RadioRob
gaart schreef:hoi gelderse vallei ...ik volg de legale am ers ..al een tijdje heel leuk allemaal zo.n vergunning ...maar stel er zit een ander station op "'jouw'' freqentie .... , wordt het dan ook gelijk het at gebelt ? ...
gaart schreef:hoi gelderse vallei ...ik volg de legale am ers ..al een tijdje heel leuk allemaal zo.n vergunning ...maar stel er zit een ander station op "'jouw'' freqentie .... , wordt het dan ook gelijk het at gebelt ? ...
Gelderse Vallei schreef:@Thee: ik lees dat jij gaat uitzenden in C Quam stereo?
Maar (bijna) niemand heeft toch een C Quam stereo ontvanger? Is dat niet zonde van je vermogen?
Gelderse Vallei schreef:Ook wel jammer dat je maar 50% modulatie mag hebben,
Gelderse Vallei schreef:@Thee: Radio Babylonia heeft 100 Watt op 747 en jij 25 Watt op dezelfde frequentie.
Thee schreef:Gelderse Vallei schreef:@Thee: ik lees dat jij gaat uitzenden in C Quam stereo?
Maar (bijna) niemand heeft toch een C Quam stereo ontvanger? Is dat niet zonde van je vermogen?
Ik heb er een stuk of wat, zelfs draagbaar, mijn moeder heeft een, de buren, waarom heb jij nog geen?![]()
Maar waarom is het zonde van je vermogen dan? Ik kan je even niet volgen wat hierin anders zou zijn dan bij gewoon klassieke AM mbt tot het vermogen.Gelderse Vallei schreef:Ook wel jammer dat je maar 50% modulatie mag hebben,
Waar heb je deze info vandaan? Ik heb wel 50% modulatie index zien staan.
De berekening en uitleg van wat dit is, is in het draadje legaal het mag te vinden.Gelderse Vallei schreef:@Thee: Radio Babylonia heeft 100 Watt op 747 en jij 25 Watt op dezelfde frequentie.
Ik heb 25 watt carrier.
En babylonia heeft de rest van de uren gekregen die ik niet gevraagd heb.![]()
De berekening van 6db moduleren en de verhouding tot het vermogen, dat is gewoon vier keer.
Dus 25 watt carrier, 100% modulatie, geeft dan keurig 100 Watt pep.
Thee schreef:nee hoor vermogen in AM, wordt altijd in draaggolf gegeven.
En ik heb 25 watt conform de vergunning.
Thee schreef:AM wordt altijd in draaggolf vermogen beschreven, das norm wereld wijd
En anders moet je erbij zetten wat je bedoelt, pep is nep
Boomi schreef:Vroeger was alles in draaggolf (rust) vermogen, FM en AM.
Toen kwam SSB/EZB en had je ineens geen draaggolf meer.
Daar moest wat op verzonnen worden en is PEP 'uitgevonden'.
Verkopers van AM apparatuur die zaken mooier willen doen voorkomen dan in werkelijkheid gebruiken vaak PEP vermogen.
Zonder nadere aanduiding in de hoop dat de argelozen onder ons daar in stinken.
EiRP vermogen zal men misschien gebruiken omdat dit (op afstand) adhv de afstand en gemeten veldsterkte te berekenen is ?
Dan hoeft het pand niet te betreden om het 'ouderwetse' input- of draaggolf- of zelfs PEP vermogen te meten.
Maar ja, de effectieve veldsterkte meten doe je niet met simpele (lees goedkope) apparatuur.
Hoe gaat de uitzender nu bepalen of het EiRP vermogen niet overschreden wordt vraag ik me nu af...
Boomi schreef:Tja, en wat heeft het dan nog voor zin veel moeite in een meer dan gemiddelde antenne te steken.
Voor alle winst die je daarmee behaalt, moet je het zend-vermogen weer terugschroeven.
Maar ik vind het wel frappant hoe Atlantis hier momenteel met 100W binnenkomt.
Volgens mij hebben ze de modulatie sinds gister opgeschroefd, al is die nog steeds wat minder.
KBC (die toch geen kinderachtige antenne heeft) op 1602 zit hier grofweg op 9+15 dB en Atlantis slechts 5 dB minder.
Van hieruit zal de afstand tussen beide niet heel veel verschillen.
(Tss, kijk net even, momenteel beide dezelfde afstemming hier...)
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.