Super goede condities op 180 meter vanuit Rusland!

Hier staan de oude rapporten

Moderators: ascona, pieter

Plaats reactie
Gebruikersavatar
sluwe vos radio
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 jul 2006, 21:43

Super goede condities op 180 meter vanuit Rusland!

Bericht door sluwe vos radio »

zojuist om 00:30 hier ontvangen op ongeveer 1680 KHz met een keihard signaal Radio Magister uit Orel!
Het valt me op dat de laatste tijd de signalen vanaf de Balkan en oost Europa echt keihard zijn!

In deze opname roept Radio Magister wie hem kan horen en vraagt om rapport.


https://youtu.be/hb32dUsGqiQ
Des te stiller je bent, des te meer je hoort Afbeelding

Gebruikersavatar
Boomi
Berichten: 8714
Lid geworden op: 25 okt 2006, 22:52
Locatie: de Achterhoekse bergen

Re: Super goede condities op 180 meter vanuit Rusland!

Bericht door Boomi »

Blijkbaar ben je niet de enige :D

Afgelopen weekl in de PERSEUS yahoo user-group:
. schreef:Sorry if a bit off topic, but I've been curious about the communications that I frequently hear on the Scandinavian remotes and Moscow remote. It's 0330 UTC and the band between 1700-1800 kHz is full of what reminds of American CB two-way communications with over-driven modulation and wildly unsteady AM carriers. Are these Russian pirates? What's the story here? Can someone point me to more information? The reason that I'm interested is because I'm seeing some of these same characteristic "squiggly" carriers on my own Perseus, albeit extremely faint but in parallel to these remotes. I'll be blown away if these are coming out of Russia. Curious minds want to know!
Trouwens zowiezo wel interessant voor diegenen die een Perseus SDR hebben.
Alhoewel de activiteit en de 'interessantheid' van de postings laatste paar jaar wel wat afneemt.

https://groups.yahoo.com/neo/groups/perseus_SDR/info
Real Transmitters glow in the dark

Gebruikersavatar
HendrikJan
Berichten: 1989
Lid geworden op: 21 feb 2009, 07:51
Locatie: ZW Drenthe/NO Overijssel

Re: Super goede condities op 180 meter vanuit Rusland!

Bericht door HendrikJan »

Heel leuk, vooral als je zelf Russisch kan :L
Ik heb wel het idee dat je behoorlijk breedbandig uitluistert, gezien de bijgeluiden.
Als je smalbandig luistert, bevordert dat de verstaanbaarheid, hoewel dat in dit geval weinig uitmaakt.....

Pacman
Ere lid
Berichten: 4889
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:28

Re: Super goede condities op 180 meter vanuit Rusland!

Bericht door Pacman »

sluwe vos radio schreef:zojuist om 00:30 hier ontvangen op ongeveer 1680 KHz met een keihard signaal Radio Magister uit Orel!
Het valt me op dat de laatste tijd de signalen vanaf de Balkan en oost Europa echt keihard zijn!

In deze opname roept Radio Magister wie hem kan horen en vraagt om rapport.

Mooi man!

's Morgens hoor ik hier vaak Grieken op 1660 khz.
Helaas heb ik daar té veel (net) storing...
Maar ze komen er wel regelmatig, met fading, over heen!

GOOD DX,

RP(i) ;)
Pacman (Ere lid) hoort nog steeds veel...

Gebruikersavatar
sluwe vos radio
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 jul 2006, 21:43

Re: Super goede condities op 180 meter vanuit Rusland!

Bericht door sluwe vos radio »

@Boomi Leuk topic inderdaad, ik heb het even gelezen en wel grappig dat ze dit nog nooit eerder gehoord hadden.

In Rusland zijn veel piraten actief maar anders dan bij ons draaien ze bijna nooit muziek.
De meesten zijn vooral druk bezig met het houden van QSO's met andere stations. Vaak
Kun je deze stations horen op frequenties rond 1680 - 1800 KHz en ook zijn te beluisteren rond 3 MHz in het gebied van 2900 - 3200 KHz.
Daarnaast worden de frequenties 2910 2915 en 2920 gebruikt voor SSB QSO's. Deze groep piraten worden in oost Europa vaak Radio Hooligans genoemd.
Het meest opvallende aan deze stations is dat ze erg breed zitten en meestal met een VFO vrijloop zender. Vooral wanneer je in het bezit bent van een SDR kun je goed zien dat de draaggolven soms er veel verlopen, daarnaast heb ik ook het idee dat sommigen het gebruikelijk vinden om tijdens de uitzending aan de VFO te draaien.

Bij uitzondering ontving ik vorig jaar radio Miraz uit Odessa ,Oekraïne die wel een muzikaal programma verzorgde, de kwaliteit hiervan viel me wel tegen.


https://youtu.be/DvAMse1uOrY
Des te stiller je bent, des te meer je hoort Afbeelding

Plaats reactie