Radio Centraal

Stel je even voor en zeg ons wie je bent.

Moderators: westcoast, webmaster, RadioRob

Plaats reactie
Gebruikersavatar
radio centraal
Berichten: 167
Lid geworden op: 20 apr 2012, 08:58
Locatie: Terschelling

Radio Centraal

Bericht door radio centraal »

Ik stel me even opnieuw voor ik zag dat mijn tekst verdwenen was. Dus ik doe het verhaal opnieuw.Ik ben radio centraal als een jongen van elf jaar in 1967 voor het eerst aan de band.
Met een el84 in een buizen radio gebouwd alles in 1.Daarna kwam de El 84 en toen de gestuurde 807 wat toen al super was.De grote stap was de 1x vt 4c in die tijd loei hard.
Toen overgestapt op de al bekende vt kast. Dat was in die tijd de zender. Maar 4 losse vt,s was veel beter en draaide loei hard. Toen de 200 Ta daar was ik niet zo blij mee.
Nog aan de band geweest met een Russische lamp waar de nassibal ook mee draaide,was bij mij geen succes.De laatste zender was 6x 813 6000 volt voeding eintrap 14x 807.Versterker Gloso.
Ik wilde er naar 25 jaar(ik had het spul nog steeds) Weer mee aan de band.Daarom had ik mij aangemeld op deze site om te horen of dit spul nog van deze tijd was.
2 masten geplaatst van 55 meter en 92 meter lytse draad weer gespannen net als vroeger.Ik zou er de volgende dag mee testen. Dat is door ziekte nooit gebeurd. Nu is het 2017 en woon ik inmiddels op Terschelling. En het MG spul kom ik elke dag weer tegen het jeukt en jeukt.......Maar ik zit met de Vuurtoren ;c ;dn en weet niet of dit kan.Ik heb ook jaren Fm gedraaid maar het verlangen van de MG plaagt me nog elke dag. Wat denken jullie is dit hier op het eiland te realiseren? Groetjes radio centraal vroeger uit studio twello. p)

Pacman
Ere lid
Berichten: 4889
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:28

Re: Radio Centraal

Bericht door Pacman »

radio centraal schreef:Ik stel me even opnieuw voor ik zag dat mijn tekst verdwenen was. Dus ik doe het verhaal opnieuw.Ik ben radio centraal als een jongen van elf jaar in 1967 voor het eerst aan de band.
Met een el84 in een buizen radio gebouwd alles in 1.Daarna kwam de El 84 en toen de gestuurde 807 wat toen al super was.De grote stap was de 1x vt 4c in die tijd loei hard.
Toen overgestapt op de al bekende vt kast. Dat was in die tijd de zender. Maar 4 losse vt,s was veel beter en draaide loei hard. Toen de 200 Ta daar was ik niet zo blij mee.
Nog aan de band geweest met een Russische lamp waar de nassibal ook mee draaide,was bij mij geen succes.De laatste zender was 6x 813 6000 volt voeding eintrap 14x 807.Versterker Gloso.
Ik wilde er naar 25 jaar(ik had het spul nog steeds) Weer mee aan de band.Daarom had ik mij aangemeld op deze site om te horen of dit spul nog van deze tijd was.
2 masten geplaatst van 55 meter en 92 meter lytse draad weer gespannen net als vroeger.Ik zou er de volgende dag mee testen. Dat is door ziekte nooit gebeurd. Nu is het 2017 en woon ik inmiddels op Terschelling. En het MG spul kom ik elke dag weer tegen het jeukt en jeukt.......Maar ik zit met de Vuurtoren ;c ;dn en weet niet of dit kan.Ik heb ook jaren Fm gedraaid maar het verlangen van de MG plaagt me nog elke dag. Wat denken jullie is dit hier op het eiland te realiseren? Groetjes radio centraal vroeger uit studio twello. p)

Welkom!
t)

Voorstel, luister eerst maar weer een poosje naar de mg!
De mg is niet zoals toen, maar dat zul je wel horen....


Groet,

RP(i) ;)
Pacman (Ere lid) hoort nog steeds veel...

Gebruikersavatar
Hennik
Berichten: 81
Lid geworden op: 03 sep 2013, 08:57
Locatie: Twente

Re: Radio Centraal

Bericht door Hennik »

Grappig Studio Twello vanaf Terschelling!
Wel leuk vakantie-eiland trouwens.

Hennik
If you obey all the rules you miss all the Fun!

Gebruikersavatar
radio centraal
Berichten: 167
Lid geworden op: 20 apr 2012, 08:58
Locatie: Terschelling

Re: Radio Centraal

Bericht door radio centraal »

dubbel geplaatst kan weg.
Laatst gewijzigd door radio centraal op 06 mar 2017, 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
radio centraal
Berichten: 167
Lid geworden op: 20 apr 2012, 08:58
Locatie: Terschelling

Re: Radio Centraal

Bericht door radio centraal »

Haha goed luisteren , vroeger was het studio Twello.Ik heb al weer een tijd geluisterd naar de Mg het is wel veranderd. Maar ik ga het wel weer proberen.
desnoods met een enkele vt om maar met laaf vermogen te beginnen. Ik heb goed contact met de mannen van de toren dus we zullen zien.

Gebruikersavatar
HendrikJan
Berichten: 1988
Lid geworden op: 21 feb 2009, 07:51
Locatie: ZW Drenthe/NO Overijssel

Re: Radio Centraal

Bericht door HendrikJan »

Enkele VT? dat kon 30 jaar geleden nog, nu niet meer. Ik zou een fatsoenlijke gestuurde zender in elkaar zetten, schema's genoeg op dit forum.
bv iets met 1x 813 in de eindtrap en 2x 813 op modulator en dan volgens het boekje op 2000V.

Gebruikersavatar
radio centraal
Berichten: 167
Lid geworden op: 20 apr 2012, 08:58
Locatie: Terschelling

Re: Radio Centraal

Bericht door radio centraal »

Dat zou ik kunnen doen ga eerst maar eens de antenne klaarzetten. Vroeger altijd draad zie tegenwoordig ook soort gpa antennes, wat is wijsheid. Ben er dertig jaar uit.
Dus leef nog een beetje in de prehistory op am gebied. s) s) ;dn

Gebruikersavatar
Hennik
Berichten: 81
Lid geworden op: 03 sep 2013, 08:57
Locatie: Twente

Re: Radio Centraal

Bericht door Hennik »

Oeps, je hebt gelijk Radio Centraal
If you obey all the rules you miss all the Fun!

Gebruikersavatar
HendrikJan
Berichten: 1988
Lid geworden op: 21 feb 2009, 07:51
Locatie: ZW Drenthe/NO Overijssel

Re: Radio Centraal

Bericht door HendrikJan »

radio centraal schreef:Dat zou ik kunnen doen ga eerst maar eens de antenne klaarzetten. Vroeger altijd draad zie tegenwoordig ook soort gpa antennes, wat is wijsheid. Ben er dertig jaar uit.
Dus leef nog een beetje in de prehistory op am gebied. s) s) ;dn
Hang maar gewoon een kwart golf draad op, begin maar eens met ca. 45m, en zorg dat je goede aarde hebt, radialen dus, zie ook op dit forum.

Gebruikersavatar
radio centraal
Berichten: 167
Lid geworden op: 20 apr 2012, 08:58
Locatie: Terschelling

Re: Radio Centraal

Bericht door radio centraal »

Ok gaan we doen eerst maar eens de aarde de grond in stampen. p)

Gebruikersavatar
HendrikJan
Berichten: 1988
Lid geworden op: 21 feb 2009, 07:51
Locatie: ZW Drenthe/NO Overijssel

Re: Radio Centraal

Bericht door HendrikJan »

Stampen deden ze vroeger, met koperen buizen in de grond.
Een paar is niet verkeerd, maar het gaat om oppervlakte: dus vanuit voedingspunt antenne draden net onder de grond, bv onder de bestrating, randen tuin enz.
En dan zoveel mogelijk en zo lang mogelijk.
Hier staat genoeg info: http://www.am-forum.nl/search.php?keywords=aardradialen

Gebruikersavatar
radio centraal
Berichten: 167
Lid geworden op: 20 apr 2012, 08:58
Locatie: Terschelling

Re: Radio Centraal

Bericht door radio centraal »

Heey bedankt hij zit er nu 7 meter in verder lukte niet. Vanmorgen info gewonnen over plaatsten mast met draad antenne Mag Niet ;c
Wel een 27 mc gpa of zoietss. Hmm maar eens kijken wat de mogelijkheid is ;ce

Gebruikersavatar
HendrikJan
Berichten: 1988
Lid geworden op: 21 feb 2009, 07:51
Locatie: ZW Drenthe/NO Overijssel

Re: Radio Centraal

Bericht door HendrikJan »

Als je het vraagt, mag het meestal niet :L ;)
Dan maar een Pacman spoelantenne, ook op dit forum te vinden.

Gebruikersavatar
radio centraal
Berichten: 167
Lid geworden op: 20 apr 2012, 08:58
Locatie: Terschelling

Re: Radio Centraal

Bericht door radio centraal »

Dat klopt als je het vraagt mag het niet ,maar hier op het eiland werkt het net even anders.Ga nu maar eens het forum afstropen.

Gebruikersavatar
radio centraal
Berichten: 167
Lid geworden op: 20 apr 2012, 08:58
Locatie: Terschelling

Re: Radio Centraal

Bericht door radio centraal »

Antenne is nu voor elkaar nu maar eens een schema opsnorren voor een gestuurde zender.Heb de geloso versterker uit de doos gehaald en geprobeerd zelfs na 30 jaar nog mooi geluid. :a :a
Even wat contact spray er bij en klaar.De eindtrap met 14x 807 moet ik ook maar eens testen. word vervolgld.

Gebruikersavatar
HendrikJan
Berichten: 1988
Lid geworden op: 21 feb 2009, 07:51
Locatie: ZW Drenthe/NO Overijssel

Re: Radio Centraal

Bericht door HendrikJan »

En wat voor antenne heb je? Ook gedacht aan aarde?

Gebruikersavatar
radio centraal
Berichten: 167
Lid geworden op: 20 apr 2012, 08:58
Locatie: Terschelling

Re: Radio Centraal

Bericht door radio centraal »

Ja de aarde zit diep in de grond. Antenne is een hoge spriet geworden. Voor de rest staat even op een laag pitje door te veel belangstelling sinds de antenne staat.
Dus even een tijd wachten. :v

Gebruikersavatar
radio centraal
Berichten: 167
Lid geworden op: 20 apr 2012, 08:58
Locatie: Terschelling

Re: Radio Centraal

Bericht door radio centraal »

Zo de kogel is door de kerk ik heb de hele pruttel verkocht naar meer dan 30 jaar het hele spul zender eindtrap en voeding en variac heeft het eiland verlaten.
Het is hier niet te realiseren ivm de vuurtoren. Ik heb goed overlegd maar ik wil geen overlast veroorzaken.
Dus nu maar eens rustig om me heen kijken maar met dit spul kwam het niet goed. :v :v

Plaats reactie