Drs. IJzerbout

Stel je even voor en zeg ons wie je bent.

Moderators: westcoast, webmaster, RadioRob

Plaats reactie
Drs. IJzerbout
Berichten: 42
Lid geworden op: 06 jan 2010, 08:39
Locatie: Höchst/Odw.

Drs. IJzerbout

Bericht door Drs. IJzerbout »

Hallo, ik ontdekte dit forum en het leek me wel leuk om hier wat te vertoeven.
In de jaren 70 woonde ik in Deventer en was daar bekend als piraat: de Titanic.
Ik woonde destijds in het hartje van de binnenstad en had een bijzondere antenne opgehangen tussen het pand van de HEMA, bevestigd met toestemming aan de liftkoker en dan vrijhangend 6 panden verder, een lengte van 40 mtr, op grote hoogte.
Je kunt je wel voorstellen dat daarmee prima resultaten bereikt werden.
De eerste zender was een 2 traps met een ECC81 en een EL3. Rond de 180 mtr. en met weinig vermogen maar met die antenne werd ik in de Deventer binnenstad goed ontvangen.
Later werd het natuurlijk meer, maar mijn budget was niet zo groot dus meer dan zo´n 30 watt haalde ik niet met andere zenders.
Mijn spullen kocht ik bij Brammetje Dump en Natascha Dump (Terwolde). Leuke tijden als ik er nog aan terug denk.
Nu woon ik in Duitsland, ten zuiden van Frankfurt maar kom ook regelmatig in Canada, Montréal.
In Duitsland woon ik vlak bij Donebach, de langegolfzender op 153 KHz en Weisskirchen, middengolf 594 KHz.
Als ik weer wat tijd heb, wil ik weer wat gaan experimenteren en zien of ik met een MG zender de afstand naar NL kan overbruggen.
Ik heb goede kennis van HF dus dat moet wel gaan lukken. :D

moonlight
Berichten: 631
Lid geworden op: 22 feb 2009, 19:52
Locatie: midden groningen

Re: Drs. IJzerbout

Bericht door moonlight »

ijzerbout welkom hier op het forum
en mischien horen we jou mog eens
groetjes moonlight van uit midden groningen

laser
Berichten: 140
Lid geworden op: 18 mei 2009, 23:05
Locatie: Somewhere in the Northsea

Re: Drs. IJzerbout

Bericht door laser »

Hallo Drs.Ijzerbout

Drs. Ijzerbout ken ik !
Dat was een figuur van Joost den Draaier speelde, alleen weet ik zo even niet of het op Veronica of Noordzee was.
Maar ik ken je ook van een ander forum (sat4all) waar je zeer aktief bent (met trouwens goede ondersteuning en informatie. op dat gebied)
Fijn je hier ook te treffen en succes met de opbouw van je zender t)

Drs. IJzerbout
Berichten: 42
Lid geworden op: 06 jan 2010, 08:39
Locatie: Höchst/Odw.

Re: Drs. IJzerbout

Bericht door Drs. IJzerbout »

Ja, dat klopt. Drs. IJzerbout was een figuur die Joost den Draaier speelde tijdens de Top 30 op Hilversum 3. Op vrijdagmiddag. Ik heb me daar toen rot om gelachen want hij ging uitleggen hoe je zelf een radio kon bouwen. Het was erg amusant en Joost den Draaier ten voeten uit.

Inderdaad, op sat4all.com ben ik ook aktief, ben daar zelfs moderator geweest.

Gebruikersavatar
Sunnyradio
Berichten: 335
Lid geworden op: 31 mei 2009, 21:46
Locatie: zuid-oost groningen
Contacteer:

Re: Drs. IJzerbout

Bericht door Sunnyradio »

Welkom. Deventer? Woonde er zelf in de buurt ('65-'73). Ook de tijd van de flinke "floepers", één of twee VT4C op 1500 volt. Aardig wat van gemaakt. De tijd van "Montevideo" en "De ster van Rio" e.d. Was gezellig!
Groet, Wim ("Mercurius")
Koop nooit iets met een handvat: dat betekent werk!

Drs. IJzerbout
Berichten: 42
Lid geworden op: 06 jan 2010, 08:39
Locatie: Höchst/Odw.

Re: Drs. IJzerbout

Bericht door Drs. IJzerbout »

Hahahaha...ja de Ster van Rio...het komt allemaal weer terug. Zat die niet in Twello?
Ik woonde destijds in de Korte Bisschopstraat. Dat was midden in het centrum. Een ideale lokatie.

Gebruikersavatar
Sunnyradio
Berichten: 335
Lid geworden op: 31 mei 2009, 21:46
Locatie: zuid-oost groningen
Contacteer:

Re: Drs. IJzerbout

Bericht door Sunnyradio »

Vond nog een paar oude foto's (van een strooptocht op zoek naar "spullen").
Misschien een bekende? Ben de namen kwijt -helaas.
De dikkerd met ijs is "de Ster".

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Groet, Wim http://www.sunnyradio.nl
Koop nooit iets met een handvat: dat betekent werk!

Pacman
Ere lid
Berichten: 4889
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:28

Re: Drs. IJzerbout

Bericht door Pacman »

Drs. IJzerbout schreef:Hallo, ik ontdekte dit forum en het leek me wel leuk om hier wat te vertoeven.
In de jaren 70 woonde ik in Deventer en was daar bekend als piraat: de Titanic.
Ik woonde destijds in het hartje van de binnenstad en had een bijzondere antenne opgehangen tussen het pand van de HEMA, bevestigd met toestemming aan de liftkoker en dan vrijhangend 6 panden verder, een lengte van 40 mtr, op grote hoogte.
Je kunt je wel voorstellen dat daarmee prima resultaten bereikt werden.
De eerste zender was een 2 traps met een ECC81 en een EL3. Rond de 180 mtr. en met weinig vermogen maar met die antenne werd ik in de Deventer binnenstad goed ontvangen.
Later werd het natuurlijk meer, maar mijn budget was niet zo groot dus meer dan zo´n 30 watt haalde ik niet met andere zenders.
Mijn spullen kocht ik bij Brammetje Dump en Natascha Dump (Terwolde). Leuke tijden als ik er nog aan terug denk.
Nu woon ik in Duitsland, ten zuiden van Frankfurt maar kom ook regelmatig in Canada, Montréal.
In Duitsland woon ik vlak bij Donebach, de langegolfzender op 153 KHz en Weisskirchen, middengolf 594 KHz.
Als ik weer wat tijd heb, wil ik weer wat gaan experimenteren en zien of ik met een MG zender de afstand naar NL kan overbruggen.
Ik heb goede kennis van HF dus dat moet wel gaan lukken. :D
IJzerbout,
In Deventer zat vroeger een winkel waar je o.a. Jukeboxen kon kopen.
Zo zat ik ooit eens op de knieën voor een Jukebox, zo mooi....
Mijn maat keek me toen aan en zei; 'Wat dut ie noe'.... :L

Nogmaals: Welkom,

RP(i) ;)
Pacman (Ere lid) hoort nog steeds veel...

Gebruikersavatar
Sunnyradio
Berichten: 335
Lid geworden op: 31 mei 2009, 21:46
Locatie: zuid-oost groningen
Contacteer:

Re: Drs. IJzerbout

Bericht door Sunnyradio »

Pacman schreef: In Deventer zat vroeger een winkel waar je o.a. Jukeboxen kon kopen.
Zo zat ik ooit eens op de knieën voor een Jukebox, zo mooi....
Goede tijden toen???? Heb er notabene een aantal GESLOOPT!!! :h :h :h
Van die mooie Seeburg's, en dat alleen voor de onderdelen.
Koop nooit iets met een handvat: dat betekent werk!

Gebruikersavatar
saturnus
Berichten: 2864
Lid geworden op: 27 mei 2006, 21:12
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Drs. IJzerbout

Bericht door saturnus »

Deze staat hier in de kamer:
Bijlagen
seeburg 201.jpg
De meeste problemen zijn helemaal geen problemen, maar slechts een kwestie van een houding ten opzichte van een bepaalde omstandigheid.

Wayne Dyer

morningstar
Berichten: 1232
Lid geworden op: 27 mei 2006, 21:41
Locatie: enschede
Contacteer:

Re: Drs. IJzerbout

Bericht door morningstar »

Heb er notabene een aantal GESLOOPT!
Toch hopelijk nooit geen Wurlitzer 1100 of 1400 gesloopt ?
Die zijn op dit moment werkelijk hun gewicht in goud waard

Drs. IJzerbout
Berichten: 42
Lid geworden op: 06 jan 2010, 08:39
Locatie: Höchst/Odw.

Re: Drs. IJzerbout

Bericht door Drs. IJzerbout »

@Sunnyradio: die foto´s zijn niet in Deventer genomen, daar ken ik die stad te goed voor. Maar waar dan wel?
Ik tip op Zwolle maar ben er niet zeker van.

Gebruikersavatar
webmaster
Site Admin
Berichten: 4118
Lid geworden op: 26 mei 2006, 10:01
Locatie: Parel van de Veluwe
Contacteer:

Re: Drs. IJzerbout

Bericht door webmaster »

Welkom in ieder geval Dominee ijzerbout ;)
Nou je hebt weer wat los gemaakt bij de oudjes hier, suc6 met de hobby en wie weet horen we je een keer op Mg of misschien Kg
Webmaster am-forum.

RadioRob
Site Admin
Berichten: 4558
Lid geworden op: 25 mei 2006, 18:53
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Drs. IJzerbout

Bericht door RadioRob »

Nou Drs. IJzerbout je leest het met jou er bij kommen de verhalen los.
Dus ben bang dat het wel goed gaat komen met jou hier.
En even wat anders?........je zij Nederland bereiken op MG,
Maar je kunt het natuurlijk ook doen op KG, is dat niks?
t)
Welkom!
h)
RadioRob.
is het wel zo wijs om iets te schrijven?

Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 673
Lid geworden op: 27 dec 2009, 16:50

Re: Drs. IJzerbout

Bericht door Jinny »

Hai IJzerbout,

Leuk je hier ook te zien.
Ook ik ken je van sat4all.
Ik post daar soms ook.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot org behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software

Gebruikersavatar
Sunnyradio
Berichten: 335
Lid geworden op: 31 mei 2009, 21:46
Locatie: zuid-oost groningen
Contacteer:

Re: Drs. IJzerbout

Bericht door Sunnyradio »

Drs. IJzerbout schreef:@Sunnyradio: die foto´s zijn niet in Deventer genomen, daar ken ik die stad te goed voor. Maar waar dan wel?
Ik tip op Zwolle maar ben er niet zeker van.
We gingen wel eens naar het noorden - Ypma's Dump - of Hoka, welke plaats we gefourageerd hebben weet ik niet meer.......
Koop nooit iets met een handvat: dat betekent werk!

Gebruikersavatar
HendrikJan
Berichten: 1988
Lid geworden op: 21 feb 2009, 07:51
Locatie: ZW Drenthe/NO Overijssel

Re: Drs. IJzerbout

Bericht door HendrikJan »

Heb je nog een beetje ontvangst dan op de MG met die dikke zenders in de buurt?

Gebruikersavatar
Thee
Berichten: 2725
Lid geworden op: 26 mei 2006, 23:02
Locatie: Bankstel, thuis, das nu Drenthe

Re: Drs. IJzerbout

Bericht door Thee »

HendrikJan schreef:Heb je nog een beetje ontvangst dan op de MG met die dikke zenders in de buurt?
ha ha, die zijn net uit :o
En wat denk je wie er nu zit? :hypo :L
Vriendelijke groeten,
Theo


Wees jezelf.
Er zijn al zoveel anderen.

Sent from my laptop using Windows

Gebruikersavatar
Santos-Radio
Berichten: 741
Lid geworden op: 07 nov 2007, 00:20
Locatie: Fryslan

Re: Drs. IJzerbout

Bericht door Santos-Radio »

Hallo Drs. IJzerbout,

Wist al via het Sat4all dat dit soort zaken ook jou belangstelling hadden....daar huppel ik ook al een paar jaar rond..... :L
Wees welkom en ik weet dat jij met je kennis hier best een bijdrage zult kunnen leveren ! t)
Gelukkig zit ul) Sjaak hier nog niet, dus dat soort discussies zullen we hier niet beleven !!
Groetuhh...Santos.

Ik geloof niet in bijgeloof, dat schept verwarring....

Drs. IJzerbout
Berichten: 42
Lid geworden op: 06 jan 2010, 08:39
Locatie: Höchst/Odw.

Re: Drs. IJzerbout

Bericht door Drs. IJzerbout »

HendrikJan schreef:Heb je nog een beetje ontvangst dan op de MG met die dikke zenders in de buurt?
De langegolf 153 KHz (Donebach), daar heb ik maar één woord voor: Bombastisch. Die zender staat hemelsbreed schat ik ongeveer 30 km hier vandaan. En het is erg indrukwekkend daar een bezoek te brengen. 500 KW overdag en 250 KW ´s nachts.
De lokatie is erg mooi en ga er graag heen op mijn motorfiets vanwege de idilische ligging. Het is een mooie rit.
Je kunt er heel dicht bij komen en als je wilt kun je zo de masten in klauteren. Er is daar niemand die een oogje in het zeil houdt.
De 594 KHz is ook erg sterk. Zo sterk zelfs dat ik de harmonische op 1088 KHz nog kan ontvangen. Ik geloof inderdaad dat ie uit de lucht is nu. Ik hoor daar nu een spaanse zender op. Gisteren was het SWR Contra. Daar was voorheen HR Info op te horen.
Beide zenders geven absoluut geen ontvangststoring.

coastline
Berichten: 99
Lid geworden op: 26 dec 2006, 16:18
Locatie: nabij Zittau. tegen Polen en Tsjechië aan.

Re: Drs. IJzerbout

Bericht door coastline »

Hallo Drs. IJzerbout,

ook een hartelijk welkom vanuit midden -Hessen


Donebach
"Mit 500 kW sendet der DLF auf Langwelle 153 kHz. aldus: http://www.senderfotos.de/bawue.htm "
Scroll even naar beneden, bij de 9e beschrijving zie je een paar foto`s.

Gebruikersavatar
Thee
Berichten: 2725
Lid geworden op: 26 mei 2006, 23:02
Locatie: Bankstel, thuis, das nu Drenthe

Re: Drs. IJzerbout

Bericht door Thee »

Drs. IJzerbout schreef: Ik hoor daar nu een spaanse zender op. Gisteren was het SWR Contra.
Op de 594 KHz zit geen Spaanse zender.
Je hebt vast iets anders gehoord ;)
Vriendelijke groeten,
Theo


Wees jezelf.
Er zijn al zoveel anderen.

Sent from my laptop using Windows

Drs. IJzerbout
Berichten: 42
Lid geworden op: 06 jan 2010, 08:39
Locatie: Höchst/Odw.

Re: Drs. IJzerbout

Bericht door Drs. IJzerbout »

In het voorjaar zal ik er weer heen gaan en een foto-reportage maken.
Die 2 masten zijn indrukwekkend hoog. Met 363 mtr waren ze lange tijd de hoogste bouwwerken in Duitsland, de zendtoren in Berlijn (Alexanderplatz) is nu de hoogste.

coastline
Berichten: 99
Lid geworden op: 26 dec 2006, 16:18
Locatie: nabij Zittau. tegen Polen en Tsjechië aan.

Re: Drs. IJzerbout

Bericht door coastline »

Hmmmm, ...een mooie hoge locatie voor de klimgeiten van Danceradio t)

Ok,ok dat is geen am.

Maar het is pas echt indrukwekkend als dit p) boven in de mast hangt GGGG s))

Drs. IJzerbout
Berichten: 42
Lid geworden op: 06 jan 2010, 08:39
Locatie: Höchst/Odw.

Re: Drs. IJzerbout

Bericht door Drs. IJzerbout »

Thee schreef:
Drs. IJzerbout schreef: Ik hoor daar nu een spaanse zender op. Gisteren was het SWR Contra.
Op de 594 KHz zit geen Spaanse zender.
Je hebt vast iets anders gehoord ;)
Sorry, je hebt gelijk..ik heb onzin lopen te vertellen. De 594 KHz is inderdaad uit de lucht en ik zat naar 576 KHz te luisteren. Die komt hier ook sterk door.
Jammer dat HR-Info nu niet meer via de MG te horen is. Nu ben ik benieuwd wat er met die masten gaat gebeuren. Ik kom er vaak langs op weg naar de luchthaven.
Misschien komt er nog wel wat anders op die frequentie.

Gebruikersavatar
Thee
Berichten: 2725
Lid geworden op: 26 mei 2006, 23:02
Locatie: Bankstel, thuis, das nu Drenthe

Re: Drs. IJzerbout

Bericht door Thee »

Drs. IJzerbout schreef:Sorry, je hebt gelijk..ik heb onzin lopen te vertellen.
Zo erg is het ook al weer niet hoor, welkom hier t)
Drs. IJzerbout schreef:Misschien komt er nog wel wat anders op die frequentie.
Ja ik zit er nu op, mooie schone frequentie voor LPAM.
Vriendelijke groeten,
Theo


Wees jezelf.
Er zijn al zoveel anderen.

Sent from my laptop using Windows

Gebruikersavatar
IJsselster
Berichten: 83
Lid geworden op: 22 okt 2006, 19:17
Locatie: Omgeving Deventer
Contacteer:

Re: Drs. IJzerbout

Bericht door IJsselster »

@ Drs. IJzerbout: dan zat jij waarschijnlijk bij Beeld en Toon, vaak die antenne daar gezien als ik van de HEMA naar de bushaltes op de Keizerstraat liep via Op de Keizer.
Geweldige tijd, er zijn reeds wat namen van toen genoemd, er schieten mij er nog wat te binnen: de Zwerver, Grote Herder met Zanussi, Blauwe Doffer met Sandra (later Rick de Kikker) Bonanza met Mira (later SantaMaria/Hercules/Dortmund) Komeet, Flying Eagle, Brandaris, Baanbreker, Vrolijke Bloemist (later Micron), Blauwe Ster, Caramba met de 20 Kleine Vingers, Fortuna, Neptune, Spotman, Santa Domingo (spreek ik nog regelmatig) Kwikdamper, Jan Boezeroen, Robina (later Zwarte Zigeuner/Rodeo), Safari, Zwarte Raaf, Blauwe Kras met Kleine Duivin, Wama met Hendrika, Onbekende (spreek ik nog regelmatig)....wat waren er eigenlijk veel.....
Ik moet nog ergens een schrift hebben met alle Deventer namen van toen.

@ Sunnyradio: op de foto bij de auto meen ik de Blauwe Ster te herkennen.
Als ik me niet vergis is het de auto van de Baanbreker.

Groeten, Harry.

Drs. IJzerbout
Berichten: 42
Lid geworden op: 06 jan 2010, 08:39
Locatie: Höchst/Odw.

Re: Drs. IJzerbout

Bericht door Drs. IJzerbout »

Ja..dat klopt. Ik woonde toen boven die zaak, Beeld & Toon.
Mijn vader was daar destijds bedrijfsleider en mijn moeder verkocht er de grammofoonplaten.
Zodoende had ik altijd een ruime keus aan platen tot mijn beschikking. :D
Die antenne was geweldig, hij hing vrij en op grote hoogte en had precies de juiste lengte voor de 180 mtr.
Vanaf de liftkoker van de Hema (nr.1-5) tot aan de schoorsteen van het pand op nummer 27.

Er kwam ooit eens gedonder van want op een zondagmiddag wilde ik samen met een vriend wat veranderen aan die antenne en kon zo uit het raam van mijn slaapkamer stappen en via de daken naar de Hema komen.
Iemand vanuit een pand aan de Keizerstraat moet dat gezien hebben en belde de politie op en zei dat er inbrekers bovenop het dak van de Hema zaten.
De politie kwam snel via de Lange Bisschopstraat aanrijden om te kijken wat er aan de hand was maar kon niet zien wie er op het dak zaten. Een vriend van mij keek toevallig over de dakrand naar beneden en zag een oploop van mensen beneden allemaal naar boven kijken (de bioscoop was namelijk net uitgegaan). Toen waren de rapen gaar! We schrokken ons rot en maakten dat we weg kwamen en kropen via de dakgoten en daken weer terug naar mijn slaapkamer.
Maar de politie stond direkt in verbinding met degene die opgebeld had en kon zo zeggen waar we weer naar binnen gingen.
Zodoende wisten ze in welk pand we zaten.
We hebben snel de zender en alle spullen goed verstopt en op een gegeven moment stond ook de politie bij ons op het dak.
Mijn vader en moeder waren niet thuis...het was zondagmiddag. Gelukkig maar!
Ik stond de politieman te woord en heb hem met trillende benen uitgelegd wat ik daar op dat dak van de Hema deed.
Hij begreep al snel dat het om een piratenzender ging en vond het allemaal prachtig.
Het scheen hem niets te interesseren dat het voor een zender te doen was geweest.
Ik vertelde dat ik toestemming had van de bedrijfsleider van de Hema om die antenne daar op te hangen en te bevestigen.
Dat wilde de politie nagaan, maar de bedrijfsleider was op vakantie naar Italie waar ze hem uiteindelijk konden bereiken en hij bevestigde dat hij hiermee geen probleem had en dat hij mij kende.
Zodoende was er dus eigenlijk niks aan de hand.
De volgende dag kon ik mijn gereedschap dat ik in alle haast had laten liggen weer ophalen op het politiebureau.
Het heeft zelfs in het Deventer Dagblad gestaan en zodoende wist de hele school (MTS) er daarom vanaf. Ik was natuurlijk de held van de dag..! :hypo
Mijn vader en moeder vonden het ook een geweldig avontuur. Vooral mijn vader, een radioman in hart en nieren, die vond mijn zenderpraktijken prachtig. Behalve als ik de hele TV ontvangst in de winkel weer eens plat legde.
Die MG antenne liep namelijk vlak langs de TV antennes van de winkel.

Ook voor de ontvangst was deze antenne een belevenis. Je ontving er overdag al zenders mee uit de verste hoeken van Europa.
Jammer dat deze tijd voorbij is.
De bedrijfsleider van de Hema had heel wat goed te maken bij mijn familie omdat het pand waar we eerst gevestigd waren en woonden op nummer 5 afgebroken moest worden om plaats te maken voor de Hema.
Dat was toen nog de echte orginele Beeld & Toon zaak. Later verhuisden we naar nummer 27 in dezelfde straat. Toen werd het Krebbers & Jaarsma, daarna ECN en op het laatst Megapool. Die zijn nu failliet.
Maar mijn vader was de man van het eerste uur.
Ik ben in 1978 naar Canada verhuist. Toen was die leuke tijd van piratenzenders voorbij en begon voor mij een heel ander hoofdstuk: the Global Television Network in Toronto. Dat was het echte werk...daar ben ik mijn uiteindelijke loopbaan in Broadcasting begonnen: http://www.youtube.com/watch?v=cWzJYm8aSGo
Toen ik de avond en nachtdienst had, heb ik jarenlang deze band gestart als signoff..daarna kwam het Canadese volkslied en kleurenbalken. Toen kon ik naar huis, meestal tussen 04h00 en 05h00.
Let even op het genoemde vermogen op Uxbridge: kanaal 22. Het was toen de sterkste UHF zender ter wereld met 5.000.000 Watt!!! (2 parallel geschakelde RCA UHF zenders)
Laatst gewijzigd door Drs. IJzerbout op 19 mar 2010, 13:55, 6 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Boomi
Berichten: 8714
Lid geworden op: 25 okt 2006, 22:52
Locatie: de Achterhoekse bergen

Re: Drs. IJzerbout

Bericht door Boomi »


Ah, mooie verhalen over 'kwajongensstreken' en techniek.
Dat spreekt mij wel aan !!

p.s. Megapool in Deventer ben ik wel eens geweest. Zal een andere vestiging zijn geweest, want die zat meer bij de Gamma in de buurt.
Real Transmitters glow in the dark

Drs. IJzerbout
Berichten: 42
Lid geworden op: 06 jan 2010, 08:39
Locatie: Höchst/Odw.

Re: Drs. IJzerbout

Bericht door Drs. IJzerbout »

Klopt...maar dat was na mijn tijd en mijn vader was al gepensioneerd.
Ik geloof dat er op nummer 27 nu een modezaak zit.

Gebruikersavatar
IJsselster
Berichten: 83
Lid geworden op: 22 okt 2006, 19:17
Locatie: Omgeving Deventer
Contacteer:

Re: Drs. IJzerbout

Bericht door IJsselster »

Prachtig, wat een verhaal zeg........heeft jouw vader ook nog in ee ver verleden wat te maken gehad met de Deventer Radiocentrale?

Drs. IJzerbout
Berichten: 42
Lid geworden op: 06 jan 2010, 08:39
Locatie: Höchst/Odw.

Re: Drs. IJzerbout

Bericht door Drs. IJzerbout »

Voor zo ver ik weet niet. Waarschijnlijk was dat meneer Krebbers, mijn vader´s baas. Dat was ook al iemand die een echte "Radioot" was.

Menneer Krebbers kwam op het idee om een TV antenne te plaatsen bovenop het dak van de graansilo..dus een vrij hoog gebouw aan de Mr. de Boerlaan/Zutphenseweg (bij de Deense straat).
Daarmee ontving hij heel goed Duitsland ARD op Kanaal 9 Langenberg. (Er was nog geen ZDF)
Dat programma zond ie toen weer opnieuw uit op kanaal 12 met een TV zender van 100 watt. Toen kon iedereen in Deventer en omstreken met een op Markelo gerichte antenne tevens Duitsland ARD ontvangen.
Dit ging maandenlang goed totdat de PTT er een stokje voor stak.
Ook deze gebeurtenis haalde de kranten uit de omgeving en het was natuurlijk een geweldige reklame voor de 4 zaken van Krebbers, waarvan Beeld & Toon er één van was. De andere waren in Apeldoorn en Zutphen en in Deventer aan de Gibsonstraat.
De ontvangst van Duitsland was in die dagen vrij lastig. Er was nog geen UHF.
En Langenberg op de VHF was een hele prestatie als je die kon krijgen. Maar op die hoge graansilo ging het perfekt en iedereen in Deventer had er profijt van.

Ik meen me te herinneren dat meneer Krebbers voor deze zware misdaad een paar dagen in de gevangenis heeft gezeten. Dat deed ie uitsluitend om er meer aandacht voor te krijgen als reklame voor zijn zaken. De opgelegde straf kon ie namelijk makkelijk betalen.

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 apr 2013, 10:41
Locatie: Achterhoek

Re: Drs. IJzerbout

Bericht door Pino »

Dan woonde je dus hier:

http://www.stadsarchiefdeventer.nl/?sid ... 49DF05E025

Mooi topic dit. Omdat ik uit Twello kom, en in Deventer naar school ging, kan ik mij een aantal namen wel herinneren. Ik ken ze alleen van ontvangst, ik ben zelf nooit op MG uitgekomen. Bij Krebbers & Jaarsma (of was het ECN?) heb een Philips E2003 experimenteerdoos gekocht, die lag daar in de etalage. Dat zal rond 1980 geweest zijn. Het bijbehorende gele instructieboek heb ik verslonden.

Ik kan mij nog een piraat uit Twello herinneren, die woonde in een rijtjeshuis, een hoekwoning aan de Groen van Prinsterenstraat. Die had een keer met de jaarlijkse koninginnedagoptocht de hele handel op een platte wagen gezet en vandaar live een uitzending gemaakt.

westcoast
Site Admin
Berichten: 1062
Lid geworden op: 28 mei 2006, 19:21

Re: Drs. IJzerbout

Bericht door westcoast »

Ben bang dat er niet meer op gereageerd wordt op dit Topic , laatste bericht is ruim 3 jaar oud.
ik hou van vrije radio en niet van regels !

Gebruikersavatar
Radio_Napoleon
Berichten: 224
Lid geworden op: 18 mar 2008, 21:20
Locatie: Oost-Nederland

Re: Drs. IJzerbout

Bericht door Radio_Napoleon »

westcoast schreef:Ben bang dat er niet meer op gereageerd wordt op dit Topic , laatste bericht is ruim 3 jaar oud.
ul) ul) De opgevraagde gebruiker bestaat niet. Daar kijg je dus geen antwoord meer van.:L
Te weten dat je onwetend bent, dat is het begin van alle wijsheid.

jojonkman
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 mei 2016, 15:11

Re: Drs. IJzerbout

Bericht door jojonkman »

Hallo Ijzerbout, Ik zal me even voorstellen, Ik draaide vroeger ook altijd op de middengolf, onder de naam Robina, en na dat ik uit de lucht gehaald was onder de naam Rodeo.
Wat leuk om nog wat uit die tijd te lezen, Ik draaide vanaf de Tabakswal in Deventer.

Groetjes Rodeo

Plaats reactie