C12 stelt zich voor

Stel je even voor en zeg ons wie je bent.

Moderators: westcoast, webmaster, RadioRob

Plaats reactie
C12
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 jan 2010, 10:26
Locatie: Purmerend N.H.

C12 stelt zich voor

Bericht door C12 »

Even voorstellen op dit leuke forum, mijn naam is Hans en ik ben zeer geïnteresseerd in HF in het algemeen: zenden/ontvangen en zelfbouw.
Ik bouwde mijn eerste zendertje ergens eind 60'er jaren, een klein schakelingetje uit Elektuur met één transistor. De onderdelen zaten op een stukje gaatjespertinax: een ferrietstaaf, een koolmicrofoon uit een telefoonhoorn, een trimmer, een paar R's en C's. Dit had ik met elastiek aan twee op elkaar geplakte platte 4,5V batterijen vastgemaakt. Een telescoopantenne zat er natuurlijk ook op. De reikwijdte stelde niets voor maar ik heb me er kostelijk mee vermaakt: het zendvirus had toegeslagen!
Ik ben het schema in de loop der tijd kwijtgeraakt maar als iemand Elektuur van November 1965 nog heeft: daar moet het in staan. Met een scan zou ik erg blij zijn!
Later volgden experimenten met buizen en 402 spoelen, langere antennes etc. Het was toen zeer lastig om aan schema's en informatie te komen, zeker voor een jonge jongen... ik kende helemaal geen andere piraten.
Later van de MG naar de FM, veel zelfbouw, zowel transistoren als buizen. De JostyKit HF65 zelfs ook nog gehad. Maar meestal waren het eigenbrouwsels in bakjes van printplaat. Wat een tijden!
Als 17-jarige de C machtiging gehaald en later de A machtiging, maar die spanning en sensatie uit de piratentijd maak je maar één keer mee! Ik kan enorm genieten van de foto's en verhalen op dit forum.

Groet, Hans

RadioRob
Site Admin
Berichten: 4558
Lid geworden op: 25 mei 2006, 18:53
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: C12 stelt zich voor

Bericht door RadioRob »

.
.
.
:q Kijk das nou weer eens mooi om te lezen! t)
Ook met s) HF65 en soortgelijke zendertjes begonnen.
Nou Hans ik kan je zeggen ik heb het na de FM nog eens dunnetjes over gedaan!
Dat over doen heb ik met mijn twee EL84 op KG gedaan,
Dus het kan nog een keertje hoor Hans! pi)
Op KG en misschien (licht aan locatie) op MG ook nog wel een keertje.
Wees hartstikke welkom Hans! t)

RadioRob. h)
is het wel zo wijs om iets te schrijven?

Gebruikersavatar
webmaster
Site Admin
Berichten: 4120
Lid geworden op: 26 mei 2006, 10:01
Locatie: Parel van de Veluwe
Contacteer:

Re: C12 stelt zich voor

Bericht door webmaster »

h) Wees welkom Hans. Dank voor je woorden. Idd, de schema's plaatjes en praatjes op het forum, halen vaak veel wer naar boven, en genieten er veel van.

een start net als zo velen, hf65, el84 ja wie allemaal niet, mooie tijd, en idd lastig als je niemand kent. Weet niet waar je toen woonde, maar hier op de Veluwe was dat geen probleem, je zocht gewoon naar een huis met een lange draad tussen palen, en belde daar gewoon aan. Kijkaan ook je papiertjes gehaald, toppie hoor. Sommige amateurs daar hadden we vroeger veel hulp van. De meesten wilden toen niks met piraten te maken hebben, maar een enkeling kon je gewoon op hulp vragen t) Tegenwoordig moet ik zeggen dat onder de piraten heeeel profi spul word gebouwd.

suc6 hier
h)
Webmaster am-forum.

Plaats reactie