Hallo, Johnny Rider hier

Stel je even voor en zeg ons wie je bent.

Moderators: westcoast, webmaster, RadioRob

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Johnny Rider
Berichten: 371
Lid geworden op: 08 nov 2009, 18:07
Locatie: Maas en Waal, GLD

Hallo, Johnny Rider hier

Bericht door Johnny Rider »

Hallo, hier Johnny Rider.

Van ongeveer 1969 tot 1973 was ik in Amsterdam, op de 220 meterband, ongeveer 1350 KHZ. In die tijd waren er ongeveer zo een 50 middengolfpiraten aktief, in en rond Amsterdam.
In die tijd werkte ik met een EF 80, daarna EL 84, dan een EL 34.
Als modulator een buizenversterker van een firma uit Dordrecht.
Antenne koper installatiedraad, een meter of 50, op het woonblok tussen de schoorstenen.
De zenders werden meestal gebouwd op een oud radio chassis van een sloopradio.
Veel buizenradio's stonden op maandag bij de vuilnisbak op straat.
De rest van de onderdelen werd op het Waterlooplein gekocht.
Als er geld was voor een nieuwe zendbuis werd die gekocht bij Radio Groeneveld of bij Radio Rotor in de Kinkerstraat.
Bij de laatste zaak deden ze wel eens moeilijk, er stonden daar PA amateurs achter de toonbank, die roken dat je piraat was en wilde niet aan je verkopen.
Ook geen smoorspoelen of Amroh 402 spoelen.
Ontvangers waren gewone buizenradio's, soms een transistorradio.
Zenden kon alleen als de televisie was afgelopen en als op de 220 meter enkele buitenlandse zenders uit de lucht gingen, meestal na 23.00 uur, of op zondagmiddag.
Kontakt met de 180 meterband piraten lukte niet, we hoorden ze wel, maar zij ons niet, dus gingen we maar richting Twente en Friesland.
Mobiel dus. Met een zender op 90 volts buizen gevoed met een autoradio omvormer, die van 12 volt ongeveer 90 volt maakte. Die waren genoeg te vinden op het Waterlooplein.
We zijn toen bij veel piraten geweest, ook thuis in Friesland en Twente.

Rond 1974 was het afgelopen, iedereen ging naar de FM, dat was niets voor mij. Het was een hele leuke, gezellige vooral spannende tijd, 2x ben ik opgepakt. Zaterdagsavonds gingen we vaak bij elkaar op bezoek, biertje drinken en daarna zenden.

Sinds een paar jaar woon ik in Gelderland, we hebben een aantal paarden aan huis en doen aan westernriding, ik merendeel reining.

Luisteren doe ik nog steeds, mijn dure comm. ontvanger een Icom, heb ik verkocht, ik luister op een Bi Ampli met draadantenne.

En dan lig je in deze tijd van het jaar lekker om na 11 of 12 in bed met een boek, en dan hoor je de piraten en kijk je gezellig af en toe naar het groene oog en de schaalverlichting.

Dat is toch het mooiste wat er is pi)

Casanova
Berichten: 374
Lid geworden op: 02 okt 2006, 23:36

Re: Hallo, Johnny Rider hier

Bericht door Casanova »

Hallo Johnny Rider,
een mooi verhaal dat was die oude tijd ! zat in 1972 al op de middengolf met een el3 later met 2x807 en toen met 4xel34 Ben toen over gestap naar de fm 3x gepakt Weer naar de middengolf sinds 1992 en nu nog op de kortegolf af en toe ! Dus welkom op de am-forum !.
Groet,Radio Casanova vanuit de gelderse Achterhoek

Hans de Swan
Berichten: 2771
Lid geworden op: 02 jun 2006, 17:00
Locatie: ZO-Friesland
Contacteer:

Re: Hallo, Johnny Rider hier

Bericht door Hans de Swan »

Mooi verhaal, Johnny Rider! t)
Ik heb het idee dat je je hier op dit forum wel thuis gaat voelen... ;)
Welkom man! p)
HF-junk, verslaafd aan ether.

Your Sound My Sound
Afbeelding

Gebruikersavatar
Johnny Rider
Berichten: 371
Lid geworden op: 08 nov 2009, 18:07
Locatie: Maas en Waal, GLD

Re: Hallo, Johnny Rider hier

Bericht door Johnny Rider »

Bedankt, alsof je na een lange reis weer thuiskomt ja.
Ik moet een langere draad ophangen, even kijken waar dat aan kan worden vastgeknoopt. Ruimte zat hier.
Hoor hier genoeg zenders, ga even beter de namen onthouden
Die mobiel antenne was trouwens zo een lange, ik geloof fiberglas antenne voor de middengolf autoradio, misschien kennen jullie die nog, had je in verschillende kleuren.

RadioRob
Site Admin
Berichten: 4558
Lid geworden op: 25 mei 2006, 18:53
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Hallo, Johnny Rider hier

Bericht door RadioRob »

ook welkom hier Johnny Rider en veel plezier ook hier!
;)
RadioRob. h)
is het wel zo wijs om iets te schrijven?

Pacman
Ere lid
Berichten: 4889
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:28

Re: Hallo, Johnny Rider hier

Bericht door Pacman »

Johnny Rider schreef:Hallo, hier Johnny Rider.

Van ongeveer 1969 tot 1973 was ik in Amsterdam, op de 220 meterband, ongeveer 1350 KHZ. In die tijd waren er ongeveer zo een 50 middengolfpiraten aktief, in en rond Amsterdam.
In die tijd werkte ik met een EF 80, daarna EL 84, dan een EL 34.
Als modulator een buizenversterker van een firma uit Dordrecht.
Antenne koper installatiedraad, een meter of 50, op het woonblok tussen de schoorstenen.
De zenders werden meestal gebouwd op een oud radio chassis van een sloopradio.
Veel buizenradio's stonden op maandag bij de vuilnisbak op straat.
De rest van de onderdelen werd op het Waterlooplein gekocht.
Als er geld was voor een nieuwe zendbuis werd die gekocht bij Radio Groeneveld of bij Radio Rotor in de Kinkerstraat.
Bij de laatste zaak deden ze wel eens moeilijk, er stonden daar PA amateurs achter de toonbank, die roken dat je piraat was en wilde niet aan je verkopen.
Ook geen smoorspoelen of Amroh 402 spoelen.
Ontvangers waren gewone buizenradio's, soms een transistorradio.
Zenden kon alleen als de televisie was afgelopen en als op de 220 meter enkele buitenlandse zenders uit de lucht gingen, meestal na 23.00 uur, of op zondagmiddag.
Kontakt met de 180 meterband piraten lukte niet, we hoorden ze wel, maar zij ons niet, dus gingen we maar richting Twente en Friesland.
Mobiel dus. Met een zender op 90 volts buizen gevoed met een autoradio omvormer, die van 12 volt ongeveer 90 volt maakte. Die waren genoeg te vinden op het Waterlooplein.
We zijn toen bij veel piraten geweest, ook thuis in Friesland en Twente.

Rond 1974 was het afgelopen, iedereen ging naar de FM, dat was niets voor mij. Het was een hele leuke, gezellige vooral spannende tijd, 2x ben ik opgepakt. Zaterdagsavonds gingen we vaak bij elkaar op bezoek, biertje drinken en daarna zenden.

Sinds een paar jaar woon ik in Gelderland, we hebben een aantal paarden aan huis en doen aan westernriding, ik merendeel reining.

Luisteren doe ik nog steeds, mijn dure comm. ontvanger een Icom, heb ik verkocht, ik luister op een Bi Ampli met draadantenne.

En dan lig je in deze tijd van het jaar lekker om na 11 of 12 in bed met een boek, en dan hoor je de piraten en kijk je gezellig af en toe naar het groene oog en de schaalverlichting.

Dat is toch het mooiste wat er is pi)
Kijk, zo mag ik het graag lezen.... :D
Wat een mooi verhaal, schitterend!
Op 1350? Nu denk ik heeeel diep na....
Nee, daar heb ik volgens mij nog nooit een piraat uit Amsterdam gehoord, wel op de 227 meter!!
Misschien zeggen deze namen je iets: Santiago en Anode?
Waterlooplein, mij ook bekend. Alles stond hoog opgestapeld daar...
Radio Rotor ben ik 1x geweest, vond het maar vreemde 'gozers', die verkopers daar....

Ik denk dat je je hier thuis voelt op dit AM Forum,

RP(i) ;)
Pacman (Ere lid) hoort nog steeds veel...

morningstar
Berichten: 1232
Lid geworden op: 27 mei 2006, 21:41
Locatie: enschede
Contacteer:

Re: Hallo, Johnny Rider hier

Bericht door morningstar »

Ja mooi die fiberglas sprieten , ruim 2 mtr
we gebruikten ze toen ook als 27 mc mobiel antenne met een spoeltje onder het spatbord . lekker onopvallend
als je toen een DV 27 op de auto had staan werd je bijna op iedere kruising staande gehouden , van die glassprieten hadden ze nog geen idee dat die voor 27 werden gebruikt :D

Gebruikersavatar
Johnny Rider
Berichten: 371
Lid geworden op: 08 nov 2009, 18:07
Locatie: Maas en Waal, GLD

Re: Hallo, Johnny Rider hier

Bericht door Johnny Rider »

Pacman schreef: Misschien zeggen deze namen je iets: Santiago en Anode?
Waterlooplein, mij ook bekend. Alles stond hoog opgestapeld daar...
Radio Rotor ben ik 1x geweest, vond het maar vreemde 'gozers', die verkopers daar....

Ik denk dat je je hier thuis voelt op dit AM Forum,

RP(i) ;)

Ik kan er een paar meter naast zitten, we hadden toen geen digitale ontvangers. Links van de schaal had je een Franse zender, verderop rechts Hilversum 3 dacht ik, tis al lang geleden.
Daartussen was het, 225/227 meter, ongeveer 1335 khz,ja, komt misschien dichter in de buurt.

Radio Anode, ja dat zegt mij zeker wel wat, Santiago ook wel wat vaag.

Je had Radio Rotor, in de Kinkerstraat. Als je daar een 807 wilde kopen had je grote kans dat ze die niet aan je wilden verkopen.
Dan had je nog Radio Groeneveld aan de Ceintuurbaan, en Radio Valkenburg ook in de Kinkerstraat, en Radio Lenssen en Muco in de Bilderdijksstraat, Aurora in de Vijzelstraat.
Dat was het wel zo een beetje voor de onderdelen.

moonlight
Berichten: 631
Lid geworden op: 22 feb 2009, 19:52
Locatie: midden groningen

Re: Hallo, Johnny Rider hier

Bericht door moonlight »

hallo johnny rider
een mooi verhaal,en welkom hier op het forum
mischien heb je nog mooie verhalen uit die tijd die kun je hier op het forum plaatsen ,onder het kollum vroeger
groetjes moonlight uit midden groningen t)

Gebruikersavatar
Johnny Rider
Berichten: 371
Lid geworden op: 08 nov 2009, 18:07
Locatie: Maas en Waal, GLD

Re: Hallo, Johnny Rider hier

Bericht door Johnny Rider »

Niet alles kan ik meer herinneren, tis al bijna 40 jaar geleden :u

Ik heb al wat geplaatst hier, bij rubriek "vroeger".
Krijg je een beetje idee hoe dat in Amsterdam in elkaar zat in de jaren 60 op MG, met die piraten.

gerrie(The Voice)
Berichten: 359
Lid geworden op: 21 mar 2008, 00:30
Contacteer:

Re: Hallo, Johnny Rider hier

Bericht door gerrie(The Voice) »

Hoi Johnny

Ook welkom hier op (ons) dit prachtige forum...Leuk verhaal ik heb je andere topic ook gelezen ...

Ik loop ook al een paar jaar mee..middengolf begonnen als kind van 12 jaar,dat was in 1974...al even geleden dus...het blijft kriebelen het gevoel van zenden....

Ik heb je een berichtje gestuurd betreft met je vraag mbt tot de biampli..

Gr Gerrie..
A Man`s home is his castle,until his queen arrives.

Pacman
Ere lid
Berichten: 4889
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:28

Re: Hallo, Johnny Rider hier

Bericht door Pacman »

Johnny Rider schreef: Ik kan er een paar meter naast zitten, we hadden toen geen digitale ontvangers. Links van de schaal had je een Franse zender, verderop rechts Hilversum 3 dacht ik, tis al lang geleden.
Daartussen was het, 225/227 meter, ongeveer 1335 khz,ja, komt misschien dichter in de buurt.

Radio Anode, ja dat zegt mij zeker wel wat, Santiago ook wel wat vaag.
Zie: http://www.am-forum.nl/viewtopic.php?f=73&t=4863

Staat onder Off-topic / 'vroeger' / 'weer goed nadenken'

Groeten,

RP(i) ;)
Pacman (Ere lid) hoort nog steeds veel...

Gebruikersavatar
Johnny Rider
Berichten: 371
Lid geworden op: 08 nov 2009, 18:07
Locatie: Maas en Waal, GLD

Re: Hallo, Johnny Rider hier

Bericht door Johnny Rider »

Ga ik zeker ook lezen :D

Gebruikersavatar
Johnny Rider
Berichten: 371
Lid geworden op: 08 nov 2009, 18:07
Locatie: Maas en Waal, GLD

Re: Hallo, Johnny Rider hier

Bericht door Johnny Rider »

Ik zal even wat namen neerzetten, zijn wel allemaal uit de regio Amsterdam natuurlijk en van de periode 1965 tot ongeveer 1973.
Na 73 was het over en uit in Mokum met de MG :e

Gebruikersavatar
webmaster
Site Admin
Berichten: 4119
Lid geworden op: 26 mei 2006, 10:01
Locatie: Parel van de Veluwe
Contacteer:

Re: Hallo, Johnny Rider hier

Bericht door webmaster »

Ja prachtig verhaal, en welkom hier. Je volet je al aardig thuis merk ik, suc6 met de hobby t)
Webmaster am-forum.

willem kooi
Berichten: 60
Lid geworden op: 21 feb 2009, 00:37

Re: Hallo, Johnny Rider hier

Bericht door willem kooi »

ja nu zit er weer 1 toch , de brandaris in amsterdam, heb hem hier nog niet gehoord, maar staat wel bij de raporten vandaar.

Plaats reactie