Test Uitzending op de 747 kHz

Hier staan de oude rapporten

Moderators: ascona, pieter

Plaats reactie
Gebruikersavatar
babylona
Berichten: 144
Lid geworden op: 23 feb 2009, 22:01
Locatie: Musselkanaal
Contacteer:

Test Uitzending op de 747 kHz

Bericht door babylona »

Even een test uitzending !

Vanaf vanavond 20:00 t/m 19:00 de volgende dag, zijn we te beluisteren op de 747.

Nonstop met jawel heel toepasselijk "Zomerhits".

De hekwerk is van de week gereed gemaakt.

We zijn wel heel benieuwd naar dag en nacht bereik, voor reacties kan naar info@babylona.nl
Radio Babylona - Musselkanaal

Gebruikersavatar
studio_perugia
Berichten: 40
Lid geworden op: 25 jun 2016, 19:53

Re: Test Uitzending op de 747 kHz

Bericht door studio_perugia »

Vanavond in de tuin aan het werk geweest van 18:30u tot circa 23:00u. Draagbare radio erbij aan, afgestemd op AM 747 kHz.

Zowel het deel voor 19:00u als het deel na 20:00u uitstekend ontvangen in Ter Apel. Lekkere zomerse muziek bij de werkzaamheden! Toen de schemer inviel kwam er wel langzaam een pieptoon op ten gevolge van Internationale stations, vermoed ik. Maar deze bleef op een acceptabel niveau en van de interfererende stations was geen audio waarneembaar.

Tpot is ook gehoord, maar aanmerkelijk minder duidelijk op de eenvoudige draagbare radio. De afstand is uiteraard ook iets groter. Op de draagbare radio is continu een brom waarneembaar, tenzij het signaal van het station voldoende sterk is.

Succes met de testuitzending!

Gebruikersavatar
Peter
Berichten: 920
Lid geworden op: 19 dec 2006, 23:06
Locatie: Zuid-Holland

Re: Test Uitzending op de 747 kHz

Bericht door Peter »

Vandaag overdag niks gehoord omgeving Dordrecht.
Is wel een beetje ver.

Gebruikersavatar
babylona
Berichten: 144
Lid geworden op: 23 feb 2009, 22:01
Locatie: Musselkanaal
Contacteer:

Re: Test Uitzending op de 747 kHz

Bericht door babylona »

Bertwin bedankt voor de reactie, leuk dat het goed was doorgekomen, ook na zonsondergang.

Peter ivbm ligging van gebied van ons, door de hoogte van de Hondsrug op Z/W vooral ten hoogte van Emmen en natuurlijk het zendvermogen, lukt het Overijssel al zowat niet om binnen te komen. richting de kop van Friesland, Groningen en onze oosterburen (Duitsland) gaat het wel goed op. Eerder met de 1615 in NVIS antenne lukte me wel in de nacht door te komen in Dordrecht met S9. Dat lukt me nu niet meer met de 747, heb er een andere antenne voor die ook voor overdag geschikt is. En we hebben last van een Spaanse zender, die het op lange afstanden het een beetje onmogelijk maken.
Radio Babylona - Musselkanaal

Gebruikersavatar
Albert R.S.I.
Berichten: 1054
Lid geworden op: 05 apr 2008, 19:00
Locatie: Drentse moerassen
Contacteer:

Re: Test Uitzending op de 747 kHz

Bericht door Albert R.S.I. »

Heb ook even geluisterd via de autoradio, zo vanaf 5:30 h toen ik naar mijn werk ging.
Direct van huis al redelijke ontvangst, al was het in dorpen als Wijster, Westerbork wat minder door storingen van woningen, bedrijven, winkels.
Even voorbij Schoonloo richting Borger kom je uit het grote bosgebied op de relatief open vlakte. En plotseling werd het signaal veel sterker. Bizar, die demping door dat bosgebied.
In Stadskanaal overgestapt op de vrachtwagen, eerste stop de zandwinning in Sellingerbeetse. Dus bijna onder je antenne. Uitstekende ontvangst, uiteraard.

Althans, ik denk dat dat je locatie is, vlakbij wat jullie in die regio een 'klap' noemen? Had die mast al jaren zien staan. Tja, je kijkt automatisch naar die dingen hé...
Viel me kortgeleden al op dat er opeens een draadantenne in hing. Je hebt toch niet veel ruimte zo te zien om een draad voor die golflengte kwijt te kunnen?

Volgende stop Beerta, en daar ook nog steeds ok. Al zit op die truck niet zo'n bijster goede antenne. Verder noordwaarts was het signaal niet meer te nemen. Later nog in Veendam, daar weer goed.
Heb al die tijd overigens welgeteld 1x spraak gehoord, rond 7:15. Net als Pacman in een ander draadje al stelt: da's niet veel, en wellicht wat jingles draaien?
Zo weet alleen de insider wie het is. Kon ook nog Tpot zijn natuurlijk. Die heb ik helaas nog steeds niet mogen ontvangen!

Gr, Albert.
Zit de stekker er wel in?

Dit bericht vernietigd zichzelf binnen 2 dagen

Gebruikersavatar
babylona
Berichten: 144
Lid geworden op: 23 feb 2009, 22:01
Locatie: Musselkanaal
Contacteer:

Re: Test Uitzending op de 747 kHz

Bericht door babylona »

Bedankt voor de reactie Albert, leuk zo te horen hoe het overal een beetje door komt. Ook leuk om te horen dat in Beerta ook nog goed door kwam, precies in die richting heb ik een gebouw op 60 meter afstand van dik 20 meter hoog staan (in het verlengde van mijn verticale straler van de antenne).

Qua grootte vergist zich de meesten hoe groot de kavel is, het begint smal, achter is het vrij groot. De kavel is 85 a 90 meter diep, daar kan wel een leuke antenne weg spannen. Voor de 747 kHz heb ik een halve golf antenne in een driehoek weg gespannen (vanaf boven kant 1 zijde verticaal en 1 zijde diagonaal naar beneden. De antenne is totaal 156 meter lang, net als de fb13 vanaf de voedingspunt op 1/8 golf zit aan beide zijden een spoeltje.

De antenne is uiteindelijk heel simpel, het heeft wel heel veel uitzoek werk en berekeningen gekost om op deze constructie te komen.

Wat betreft de herkenningen van de zender, daar komt qua jingle's, etc. straks wel goed.
Radio Babylona - Musselkanaal

radiocentraal
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 okt 2015, 16:15

Re: Test Uitzending op de 747 kHz

Bericht door radiocentraal »

Hallo Radio Babylonia,

Signaal in Appingedam ook al beluisterd. Het komt hier redelijk goed door op de Sangean wereldontvanger op de ingebouwde ferrietantennne. Op de autoradio ook nog te ontvangen maar merk dat er op veel plekken behoorlijk wat storing is en met name bij winkels.

Succes met de verdere uitzendeingen en graag even info over verdere uitzendtijden

Groeten uit Appingedam

Gebruikersavatar
Willem v K
Berichten: 182
Lid geworden op: 18 mei 2008, 22:40
Locatie: Friesland

Re: Test Uitzending op de 747 kHz

Bericht door Willem v K »

Heb mijn Mg loop met een parallel C-tje speciaal aangepast voor de 747(zonder loopt ie van 791-1688 kHz).
Signaal is hier nog net te nemen met een flut transistorradiootje in de loop.Zonder loop niks te horen.Nog geen stations namen gehoord.
Vroeg in de middag Herman Brood,later in de middag Stand by me van Ben E. King gehoord.
Hebben jullie een vast uitzend schema?Uitgebreidere rapporten wil ik wel per PB sturen.
Succes,mannen!

Gebruikersavatar
Thee
Berichten: 2725
Lid geworden op: 26 mei 2006, 23:02
Locatie: Bankstel, thuis, das nu Drenthe

Re: Test Uitzending op de 747 kHz

Bericht door Thee »

Ja dat was ik, wat je vanmiddag hoorde.
Vriendelijke groeten,
Theo


Wees jezelf.
Er zijn al zoveel anderen.

Sent from my laptop using Windows

Gebruikersavatar
babylona
Berichten: 144
Lid geworden op: 23 feb 2009, 22:01
Locatie: Musselkanaal
Contacteer:

Re: Test Uitzending op de 747 kHz

Bericht door babylona »

Herman Brood heb ik nog gedraaid ;) , tot 14:00 uur is toch nog begin van de middag :D
Radio Babylona - Musselkanaal

Gebruikersavatar
Thee
Berichten: 2725
Lid geworden op: 26 mei 2006, 23:02
Locatie: Bankstel, thuis, das nu Drenthe

Re: Test Uitzending op de 747 kHz

Bericht door Thee »

dacht aan het laatste nummer.
Maar begin van de middag, dus voor 14.00 dat was ik niet :L
Vriendelijke groeten,
Theo


Wees jezelf.
Er zijn al zoveel anderen.

Sent from my laptop using Windows

Gebruikersavatar
Peter
Berichten: 920
Lid geworden op: 19 dec 2006, 23:06
Locatie: Zuid-Holland

Re: Test Uitzending op de 747 kHz

Bericht door Peter »

Babylonia,ik denk dat je toen bij mij binnenkwam s9 in Dordrecht.
Ik heb je zeker gesproken op veeeel hogere frequenties.
Groeten
Albatros Dordrecht.

Gebruikersavatar
Peter
Berichten: 920
Lid geworden op: 19 dec 2006, 23:06
Locatie: Zuid-Holland

Re: Test Uitzending op de 747 kHz

Bericht door Peter »

Ik hoorde zojuist op de autoradio op de A16 een signaal op 747.Ter hoogte van Dordrecht.Engelstalig iets van friday.The Cure? 11.05 uur

Gebruikersavatar
babylona
Berichten: 144
Lid geworden op: 23 feb 2009, 22:01
Locatie: Musselkanaal
Contacteer:

Re: Test Uitzending op de 747 kHz

Bericht door babylona »

Ja klopt Peter, we hebben elkaar vaker gesproken op de iets hogere frequentie. Ja als je Albatros er direct erbij had gezet, wis ik wie ik voor me had :-) , dat was inderdaad de S9 bij jou op de meter, dat was op de 1640 kHz.

Ik was dat vandaag niet op de 747 kHz, ik heb hier nog wat technische uitdagingen te verwerken. Ik heb als eind verwerking een Marian geluidskaart, en als voorzet 2 ESI gluidskaarten, kwam er vandaag ook weer achter dat er één van defect is, 1 bedoeld voor de muziek, de andere voor de spraak. Splinternieuwe kaart defect, duurt ook wel weer even dat dat weer gereed is.
Radio Babylona - Musselkanaal

Plaats reactie