Orban

Hier staan de oude rapporten

Moderators: ascona, pieter

Gesloten
Gebruikersavatar
Vaas
Ere lid
Berichten: 689
Lid geworden op: 10 nov 2006, 14:54
Locatie: Zuid

Orban

Bericht door Vaas »

22:40 Belachelijk hard te ontvangen op de 1636 hier S9+50 en geheel storingsvrij.

Het hardste signaal dat ik hier ooit heb ontvangen :D
Grtz,
Vaas
Site Admin


Wanneer zijn er weer radiomarkten?: http://www.rbo.be/termine/terminkal.htm

Voeg Vaas toe: radiosensation@live.nl

Hans de Swan
Berichten: 2771
Lid geworden op: 02 jun 2006, 17:00
Locatie: ZO-Friesland
Contacteer:

Re: Orban

Bericht door Hans de Swan »

Inderdaad, hier ook snoeihard in de huiskamer op de ingebouwde ferriet. Wel had het signaal hier wat last van fading. Orban wist me nog te vertellen dat ze de antenne wat aangepast hadden. Mooi zo laten, lijkt mij. ;)
Als ik kijk naar de afstand, dan kan de Orban weleens het sterkste signaal produceren van allen... d)
HF-junk, verslaafd aan ether.

Your Sound My Sound
Afbeelding

Gebruikersavatar
Vaas
Ere lid
Berichten: 689
Lid geworden op: 10 nov 2006, 14:54
Locatie: Zuid

Re: Orban

Bericht door Vaas »

Yep, afblijven van die antenne!
Op diverse portables was het signaal hier ook ERG goed te ontvangen.
Echt ongekend hard....
Grtz,
Vaas
Site Admin


Wanneer zijn er weer radiomarkten?: http://www.rbo.be/termine/terminkal.htm

Voeg Vaas toe: radiosensation@live.nl

zilverado
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 jun 2006, 12:11

Re: Orban

Bericht door zilverado »

en dan nu de brandendevraag wat voor antenne gebruikt de orban?? mischien wel een interesant weetje
the child is grown, the dream is gone.

Gebruikersavatar
Boomi
Berichten: 8714
Lid geworden op: 25 okt 2006, 22:52
Locatie: de Achterhoekse bergen

Re: Orban

Bericht door Boomi »

zilverado schreef:en dan nu de brandendevraag wat voor antenne gebruikt de orban?? mischien wel een interesant weetje
Ha, ha, dat is hier al lang aan de orde geweest. (stuur maar een PB'tje) ;)

Alleen jammer dat het in het buitenland wel wat minder is.
Maar ja, zoals bekend, geen enkele antenne is ideaal.
De een is dichtbij hard en boven de 60-80 km minder
De ander die heeft max signaal rond de 60 tot 250 km afstand
De derde die diet het op de DX afstenden boven de 250 km.
Het is maar net wat je wil, maar alles tegelijk (met hetzelfde vermogen) dat gaat jammer genoeg niet. 8)
Real Transmitters glow in the dark

Hans de Swan
Berichten: 2771
Lid geworden op: 02 jun 2006, 17:00
Locatie: ZO-Friesland
Contacteer:

Re: Orban

Bericht door Hans de Swan »

Inderdaad scheelt het in buitenland maar een fraktie t.o.v. de Baro... Ik heb de ontvangstrapporten eens bestudeerd en over het algemeen boeken de Calipso en de Orban op afstand ongeveer dezelfde resultaten,
wat op zich natuurlijk een ijzersterk resultaat is... t)
De Baro zit elders echter maar een fraktie sterker!
Hier op mijn ontvanger ontvang ik de Orban echt een heel stuk beter dan de Calipso, Baro, of jou Boomi.
Aan de afstand kan het niet liggen. Ik had begrepen dat de Orban niet ver van jou en de Baro vandaan zit... ;)
HF-junk, verslaafd aan ether.

Your Sound My Sound
Afbeelding

Gebruikersavatar
Boomi
Berichten: 8714
Lid geworden op: 25 okt 2006, 22:52
Locatie: de Achterhoekse bergen

Re: Orban

Bericht door Boomi »

Hans de Swan schreef:scheelt het in buitenland maar een fraktie t.o.v. de Baro...
He, wat ?, waar haal je die informatie vandaan ?? Ik heb hier toch wat andere info...
Want dat zou heel erg goed nieuws zijn !!

(dan kunnen de noordelijke stations binnenkort helemaal inpakken) ;br
Real Transmitters glow in the dark

Hans de Swan
Berichten: 2771
Lid geworden op: 02 jun 2006, 17:00
Locatie: ZO-Friesland
Contacteer:

Re: Orban

Bericht door Hans de Swan »

Nou, deze twee zag ik. Frankrijk en de Tsjechische/Duits/Poolse grens... Zal deze week eens extra de MG DX-rapporten van andere luisterstations in de gaten houden... ;)
http://www.easyshopdiscountzone.com/rad ... e/english/ (onder Saturday January 30 2010; Orban is sterker dan de Calipso en even sterk als de Baro);
http://www.am-forum.nl/viewtopic.php?f=7&t=9330 (Orban is even sterk als de Calipso en een fraktie zwakker dan de Baro).


Boomi schreef:(dan kunnen de noordelijke stations binnenkort helemaal inpakken) ;br
Hihi! Dacht altijd dat jij ruimdenkender was... :L Tja, de waarheid is hard... ;nn
HF-junk, verslaafd aan ether.

Your Sound My Sound
Afbeelding

hunterfm
Berichten: 33
Lid geworden op: 07 mar 2008, 22:23

Re: Orban

Bericht door hunterfm »

Hier nog prima te ontvangen 1636, wel in de fading op de wereldontvanger met interne antenne!
In het hoge noorden tussen dr8ten en dokkem.
Succes!

Gebruikersavatar
Boomi
Berichten: 8714
Lid geworden op: 25 okt 2006, 22:52
Locatie: de Achterhoekse bergen

Re: Orban

Bericht door Boomi »

Hans de Swan schreef:Nou, deze twee zag ik.
Ah, die had ik nog niet gezien. Dat is mooi om te horen. :D
Ik was al bang dat m'n theorien weer op de schop moesten.

Ach Hans, dat weet jij ook wel, ik ben zo beknepen als de pest.
Ruimdenkendheid dat is alleen wat voor anderen. d))

weg met de plaatjesdraaiers
weg met de klompenmuziek
weg met alle nostalgisch gezever
weg met alle PIC's en SMD zooi
weg met de kilowatt kasten
weg met de zonnevlekken
weg met de storing
weg met de buren
etc...
Real Transmitters glow in the dark

Hans de Swan
Berichten: 2771
Lid geworden op: 02 jun 2006, 17:00
Locatie: ZO-Friesland
Contacteer:

Re: Orban

Bericht door Hans de Swan »

calipso schreef:doe je best boomi merk wel je moet nog veel leren groetjes jan
Haha, precies Jan! Dat Arie een hekel aan nostalgisch gezever heeft snap ik wel. In tegenstelling tot al die vele oude rapporten, verhalen en opnames hier uit het Noorden des lands op dit forum, ben ik (nog?) niets van Boomi tegengekomen. Je zou bijna gaan twijfelen dat de man al vanaf de jaren '70 aktief bezig is, zoals hijzelf steeds beweerd... :L

Persoonlijk denk ik, dat de Orban zijn antennezaakjes perfekt voor elkaar heeft. Heb nog nooit een piratenstation op die afstand zo sterk horen binnenkomen. In de omliggende landen scoort hij als één van de besten. Voor platenprogramma's lijkt me de Orban het meest geschikte antennesysteem te hanteren. Nederland is (zoals we wel weten) het piratenland bij uitstek, dus de meeste luisteraars... Daarna volgen Duitsland, Engeland, Scandinavië en Frankrijk. Wanneer je in Nederland, Duitsland en Frankrijk zo'n dijk van een signaal neer kan zetten en op iets verdere afstand maar een fraktie zwakker bent dan de Baro (die op afstand de sterkste is, maar hier weer beduidend zwakker door een ander antennesysteem), dan zit je als platendraaier op rozen, dunkt me... ;)
HF-junk, verslaafd aan ether.

Your Sound My Sound
Afbeelding

Gebruikersavatar
Boomi
Berichten: 8714
Lid geworden op: 25 okt 2006, 22:52
Locatie: de Achterhoekse bergen

Re: Orban

Bericht door Boomi »

Hans de Swan schreef:ben ik (nog?) niets van Boomi tegengekomen.
Ha, ha, laten we dat dan ook vooral zo houden.
De 'echte' insiders weten wel hoe en wat ;) (sorry Hans)

Tja en wat de antenne betreft, je moet altijd in het achterhoofd houden dat een ideale antenne niet bestaat. Het uitgestraald vermogen moet namelkijk ergens blijven. (Tom kan d'r ook over meepraten).
Wanneer je op bepaalde afstanden een sterk signaal hebt, dan betekent dat automatisch dat het op andere afstanden (en in dit geval op korte en zeer lange afstand) een stuk minder is en omgekeerd.
Hierbij ga ik er dan al wel vanuit dat je de algemene zaakjes zoals aarde, voedingslijn, antennehoogte en aanpassing een beetje fatsoenlijk in orde hebt.
Maar ik durf haast al wel te voorspellen dat ie over een tijdje toch wel weer op zijn oude antenne terug zal komen. :D
Maar het blijven zondermeer leuke experimenten om ook zelf eens te ervaren hoe verschillend sommige soorten antennes werken.
Laatst gewijzigd door Boomi op 08 feb 2010, 12:43, 2 keer totaal gewijzigd.
Real Transmitters glow in the dark

Hans de Swan
Berichten: 2771
Lid geworden op: 02 jun 2006, 17:00
Locatie: ZO-Friesland
Contacteer:

Re: Orban

Bericht door Hans de Swan »

Boomi schreef:
Hans de Swan schreef:ben ik (nog?) niets van Boomi tegengekomen.
Ha, ha, laten we dat dan ook vooral zo houden.
De 'echte' insiders weten wel hoe en wat ;) (sorry Hans)
Haha, niet van z'n stuk te krijgen hé? :L
Waarom zo mysterieus met sommige zaken, Arie? Ik ben wel benieuwd achter welke (vele?) namen uit het verleden jij schuilt... Over je vermogen hoeven we het niet te hebben, die weet ik ongeveer (alweer een behoorlijk tijdje; weet overigens niet tot hoever je teruggaat tijdens je uitzendingen; ik vermoed nl. dat je niet alles benut...), maar nu heb ik dit weer... :r

Boomi schreef:Maar ik durf haast al wel te voorspellen dat ie over een tijdje toch wel weer op zijn oude antenne terug zal komen. :D
Maar het blijven zondermeer leuke experimenten om ook zelf eens te ervaren hoe verschillend sommige soorten antennes werken.
Inderdaad, ben benieuwd. Ik bedoel, ik ben tot die "kleine verandering verleden week aan de antenne" nog geen slecht luisterrapport op afstand van de Orban tegengekomen... De Baro zit met meer vermogen. Persoonlijk zou ik het helemaal te gek vinden wanneer hij een dergelijk experiment uitvoert. De ontvangst in m'n huiskamer is toch al niet zo best met alles wat stoort in- en rondom, dus het zou dan een stuk prettiger luisteren worden hier, maar ja... wie ben ik? ;)
HF-junk, verslaafd aan ether.

Your Sound My Sound
Afbeelding

Gebruikersavatar
Boomi
Berichten: 8714
Lid geworden op: 25 okt 2006, 22:52
Locatie: de Achterhoekse bergen

Re: Orban

Bericht door Boomi »

Hans de Swan schreef:nog geen slecht luisterrapport op afstand van de Orban tegengekomen...
Nee, dat klopt, daarom verbaasde me dat ook in eerste instantie. Gelukkig loos alarm.
Ik heb/had het meer over de ontvangst op korte afstand, zeg maar binnen de grofweg 100km.

Maar goed, daarom ook draaien de 'officielen' met (semi)verticale antennnes. Om dan ook nog binnen geheel NL een acceptabel signaal te krijgen moet/moest men wel het vermogen opschoeven tot (overdag) 50 a 100 kW of meer. Dat is voor de meeste Piratski's niet weggelegd...

Ach, en wat ondergetekende betreft, ik ben meer een amateur in ruste, die gezellig aan de zijlijn staat mee te kijken.
(en af en toe eens een dikke knuppel naar binnen gooit) :L
Real Transmitters glow in the dark

Gesloten