Met 250 mW op 48m gehoord op een afstand van 1300 km !

Heb je een mooie qsl kaart ontvangen en wil je het delen?

Moderator: pieter

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Misti Radio
Berichten: 614
Lid geworden op: 01 jul 2008, 16:13
Locatie: Drentse heidevelden

Met 250 mW op 48m gehoord op een afstand van 1300 km !

Bericht door Misti Radio »

Hoi beste mensen,

Vrijdag 12 november jl. was ik mooi aan het testen met LPAM overdag. Ik ging langzaam in stapjes vermogen terug van 12 Watt naar slechts 250 mW. Er waren veel "luisteraars" in de chat bij Iann in Frankrijk, die de verschillen mooi konden waarnemen.
Het resultaat was: Bij de meeste mensen was het goed zichtbaar en bij één "luisteraar" in Duitsland nauwelijks. Het verschil was toch meer als 15 db in power.
Tot mijn stomme verbazing vertelde me een luisterstation in Finland tijdens het testen[ook in de chat aanwezig], dat hij me bij vlagen nog goed kon horen. De afstand tussen hem en mij is rechtstreeks 1300 km !!Helaas moest iemand met een SK 010 op het einde van de test even laten zien dat hij toch sterker was door ook te gaan draaien op dezelfde frequentie.[ik weet wie het was].
Maar goed, het was een nuttige en leuke ervaring. LPAM is ook leuk en spannend.

Gr. John
Misti-Radio
misty.shortwave@gmail.com

Gebruikersavatar
807
Berichten: 528
Lid geworden op: 20 jul 2006, 12:16

Re: Met 250 mW op 48m gehoord op een afstand van 1300 km !

Bericht door 807 »

.
Laatst gewijzigd door 807 op 10 dec 2013, 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik luuster gaerne noar een mooie Polka en oale schlagers

Gebruikersavatar
Boomi
Berichten: 8714
Lid geworden op: 25 okt 2006, 22:52
Locatie: de Achterhoekse bergen

Re: Met 250 mW op 48m gehoord op een afstand van 1300 km !

Bericht door Boomi »

Ik vind zoiets meestal beetje betrekkelijk. Wanneer je maar vaak en vooral lang genoeg aan de band zit, dan tref je altijd wel tijdstippen met goede condities. Hoe hoog of laag je vermogen ook is. Maar ja, een beetje antenne helpt natuurlijk wel. ;)

Maar toch, erg leuk om te horen dat zoiets mogelijk is. s))
Real Transmitters glow in the dark

Gebruikersavatar
Santos-Radio
Berichten: 741
Lid geworden op: 07 nov 2007, 00:20
Locatie: Fryslan

Re: Met 250 mW op 48m gehoord op een afstand van 1300 km !

Bericht door Santos-Radio »

Een mooi uitzonderlijk succes.....John, proficiat t)
Groetuhh...Santos.

Ik geloof niet in bijgeloof, dat schept verwarring....

Hans de Swan
Berichten: 2771
Lid geworden op: 02 jun 2006, 17:00
Locatie: ZO-Friesland
Contacteer:

Re: Met 250 mW op 48m gehoord op een afstand van 1300 km !

Bericht door Hans de Swan »

Nou Boomi, zo algemeen kun je het volgens mij niet helemaal stellen. Het lijkt me niet alledaags dat iemand met 250 mW 1300 km ver (en misschien nog wel verder) komt. De condities zijn bij lange na nog niet aan hun top en dit resultaat lijkt me momenteel toch vrij uitzonderlijk. Zelfs met topcondities is het een resultaat om trots op te zijn, dunkt me.

Knap gedaan, John! t)
HF-junk, verslaafd aan ether.

Your Sound My Sound
Afbeelding

Gebruikersavatar
webmaster
Site Admin
Berichten: 4118
Lid geworden op: 26 mei 2006, 10:01
Locatie: Parel van de Veluwe
Contacteer:

Re: Met 250 mW op 48m gehoord op een afstand van 1300 km !

Bericht door webmaster »

Ja zondermeer een mooie prestatie.
Radiogolfen komen ver, daar is niet zo veel voor nodig.
( Dacht dat is de zomers dagen zelfs fm stations en piraten in bv tjechië en finland zijn gehoord! )

Maar volgens mij had je dit 20 of 25 jaar terug niet te proberen.
Het geluk is wel aan onze kant. een aantal ( internationale ) dx-ers standby bij de radio en pc, afstemmen en luisteren. Als je lang genoeg luistert denk je vaak wat te horen. Heb wel eens gedacht dat ik aliens hoorde.

Maar waar is waar, op de korte golf heb je niet veel vermogen nodig, goede antenne, mooie condities en luisteraars op de juiste tijd en plaats.

Trouwens Misti, is je antenne nog steeds experimenteel, want ik ben onderhand wel benieuwd hoe je vertikaal er nu uit ziet, had de info al op het forum verwacht of heb ik iets gemist? ;)
Webmaster am-forum.

Gebruikersavatar
Ad
Berichten: 1406
Lid geworden op: 02 apr 2007, 07:32

Re: Met 250 mW op 48m gehoord op een afstand van 1300 km !

Bericht door Ad »

Hartstikke mooi man.

t)

Gebruikersavatar
Boomi
Berichten: 8714
Lid geworden op: 25 okt 2006, 22:52
Locatie: de Achterhoekse bergen

Re: Met 250 mW op 48m gehoord op een afstand van 1300 km !

Bericht door Boomi »

webmaster schreef:Als je lang genoeg luistert
[...]
condities en luisteraars op de juiste tijd en plaats.
Is dus wel beetje wat ik bedoel. En wanneer je dan zelf maar lang of vaak genoeg aan de band zit dan kan er haast niks mis gaan.
En nog mooier, tegenwoordig hoeft dat zelfs nog niet eens wanneer je internet en de chat-sites een beetje in de gaten houdt.
Dan is het gewoon een kwestie van op het juiste moment het apparaat aanzetten en beetje 'adverteren' met je frequentie.
De lol, spanning en het onverwachte is er wel een beetje af zo (vind ik dan zelf) :v

Wat natuurlijk helemaal niet wil zeggen dat andere er hierdoor juist wel extra plezier aan mogen beleven !!
Real Transmitters glow in the dark

Gebruikersavatar
Cor
Berichten: 2457
Lid geworden op: 01 aug 2007, 03:37

Re: Met 250 mW op 48m gehoord op een afstand van 1300 km !

Bericht door Cor »

Mooi werk John !

Its all in the game, als de condities een beetje meewerken gaat het perfect !
t)
Groeten Cor/Osaka SW 48 Mb

Gebruikersavatar
las vegas
Berichten: 96
Lid geworden op: 19 jul 2009, 10:32
Locatie: Middengroningen

Re: Met 250 mW op 48m gehoord op een afstand van 1300 km !

Bericht door las vegas »

Heb het met veel interese gelezen .hoe je het ook bekijkt het is gewoon verbluffend dat je met klein vermogen op de kg zulke enorme afstanden kunt overbruggen .en moet wel zeggen dat het een enorme kick geeft en het een uitdaging is .de ene dag wil niks. de andere dag gaat het als een speer .het blijft me echt verbazen en is zeker de moeite waard mooie hobby is het toch.
Moet wel ff kwijt dat ik nergens in de chat zat.riep gewoon mijn e-mail adres en kreeg daar de bevestiging .het kan dus ook zonder chat

Plaats reactie