Ah...ok, MikeR dan is het toch anders dan ik altijd dacht.
Ik kwam ooit lijstjes tegen op internet met frequenties op kg en welke landen daar aan verbonden waren. Ook heb ik een paar boeken waar dit zo in staat.
Dacht dat dit immer vastgestelde waardes waren, blijkt dus niet zo te zijn..
Daarnaast gebruik ik een paar sites waar je 'live' op kunt zoeken welk station er op dat moment gebruik maakt van een bepaalde frequentie.
Vaak is er in de 49m wel een frequentie te vinden die op dat moment nergens ter wereld in gebruik is. Die is dan voor mij...
Maar wat ik me dan afvraag..de 6095 is al jaren in gebruik door 'Nauen'. Misschien tevens ook elders, maar wanneer men in Nauen de volle 500KW er op zet zal dat toch storing opleveren. Zeker in de winterperiode.
Ik luisterde vaak naar de Wereldomroep en later 'onderweg' toen dat op 6095 werd uitgezonden. Dan zat Nederland dus op een 'Duitse' frequentie. En die 6095 word aan iedereen die maar betaald verhuurd. Dat zal dan wel mogen, want Duitsers houden zich nauwgezet aan regeltjes...
Maar: zeker interessant, zo'n lijst. Zit ik steeds naar verouderde lijsten te kijken begrijp ik nu..
Had ook al wel gehoord dat er tegenwoordig, net als op mg, frequenties geclaimd/aangevraagd konden worden. En dat er al verschillende station mee bezig waren, waaronder een bekende uit regio Zwolle. En jijzelf ook begrijp ik.
Wel interessant. Lijkt me leuker dan op mg. Niet 76 meter, want avondfrequentie, en dan heb ik geen tijd...maar 49 wél. En 19m, kan dat ook? Daar heb ik in het verleden nogal eens gebruik van gemaakt. Ging altijd mooi.
Maar las ook ergens iets over de mitsen en maren die erbij komen. Gaat me dan niet direct over de kosten, maar wel over de-kennelijke-complexiteit van de gewenste vergunning.
Kan me nl niet voorstellen dat ik op de huidige locatie dan zomaar 1KW mag blazen met een zelfgebouwde zender + antenne. Een antenne die is zoals ik dat wil en wat hier mogelijk is qua ruimte.
Dus eerst maar doorgaan zoals ik nu doe...
gr, Albert.