Regels of geen regels

Hier staan de oude rapporten

Moderators: ascona, pieter

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Boomi
Berichten: 8714
Lid geworden op: 25 okt 2006, 22:52
Locatie: de Achterhoekse bergen

Regels of geen regels

Bericht door Boomi »

Tja, zijn er nu regels of geen regels...

Het een of andere Roemeense station op 1152 khz, lekker 18 khz breed.
Tja en wij piraten ons maar netjes aan de 2 maal 4.5 khz houden...

Ook mooi om te zien dat een van de sterkste station van de wereld momenteel, Bolshakovo (met 1.2 Million watts ;) ) op 1215 d'r ook lekker overheen brandt.
Bijlagen
1152.jpg
Real Transmitters glow in the dark

Rob Veld
Ere lid
Berichten: 1179
Lid geworden op: 26 mei 2006, 12:50

Re: Regels of geen regels

Bericht door Rob Veld »

Ja er zijn regels voor. Standaard is nog steeds 4,5 kHz maar het mag breder. Als ik me niet vergis is het wel zo dat je per kHz meer dan 6 dB op het toegestane zendvermogen moet inleveren.
Zou de geldende Radio Regulations er eens op na moeten slaan hoe het exact zit.

Rob V.

zilverado
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 jun 2006, 12:11

Re: Regels of geen regels

Bericht door zilverado »

goeie tip, luister eens via de perseus server in australie naar de mg omroep stations, daar hebben ze echt fm kwaliteit!!
the child is grown, the dream is gone.

Gebruikersavatar
Sjoerdmans
Berichten: 54
Lid geworden op: 19 mei 2008, 14:33
Locatie: Gooi

Re: Regels of geen regels

Bericht door Sjoerdmans »

Does anybody remember laughter?

Gebruikersavatar
HendrikJan
Berichten: 1989
Lid geworden op: 21 feb 2009, 07:51
Locatie: ZW Drenthe/NO Overijssel

Re: Regels of geen regels

Bericht door HendrikJan »

Niet te geloven, Japan, USA, Australie, het kan daar wel.
Dus zijn er ook ontvangers voor.
Wat lopen wij dan ongelofelijk achter hier in Europa.
Hier zetten ze de zenders uit en laten ze de MG doodbloeden.
Dom, zo kan je mooi gebruik maken van het bereik van MG zenders.

Gebruikersavatar
sluwe vos radio
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 jul 2006, 21:43

Re: Regels of geen regels

Bericht door sluwe vos radio »

Met 18 KHz bandbreedte is er natuurlijk veel minder plaats voor zender op MG. Maar je ziet wel dat het geluid
dan vele malen mooier klinkt. Het is inderdaad doodzonde maar niet minder dan logisch dat de middengolf buiten bedrijf raakt.
Als ik ook hoor hoe de middengolf klinkt op mijn autoradio. Ik gok dat de gemiddelde autoradio die nog middengolf kan ontvangen de zenders filtert op hooguit 7 KHz bandbreedte. Wat je vooral ziet is dat in landen waar je een veel kleinere bevolkingsdichtheid hebt de middengolf nog volop wordt gebruikt doordat het bereik vele malen groter is dan 3 meter.
Des te stiller je bent, des te meer je hoort Afbeelding

Rob Veld
Ere lid
Berichten: 1179
Lid geworden op: 26 mei 2006, 12:50

Re: Regels of geen regels

Bericht door Rob Veld »

Citaat uit de notitie "gedragslijn voor middengolf vergunningen" , Versie 1 , 25 maart 2013:
Op verzoek van marktpartijen heeft het agentschap onderzocht onder welke voorwaarden vergroting van de RF (radio frequente) bandbreedte kan worden toegestaan. Deze vergroting van de RF bandbreedte, tweemaal de audiobandbreedte, kan gewenst zijn om verbeteringen te realiseren in de luisterkwaliteit.
Vergroting van de RF bandbreedte wordt toegestaan onder de navolgende voorwaarden:
Er mag niet méér worden gestoord op (theoretische) buitenlandse middengolfzenders dan volgens de internationale afspraken, Genève ’75, is afgesproken. Er kan dan meer bandbreedte worden gemaakt maar daarvoor moet het vermogen worden verlaagd met de volgende vuistregel: 1 dB reductie op het EMRP per extra kHz RF bandbreedte.
Daarbij zijn er twee mogelijkheden voor een vergunninghouder. In de eerste plaats bestaat de mogelijkheid om de RF bandbreedte te vergroten als het vermogen in de vergunning lager is dan in Genève ’75 is afgesproken. Dit wordt beperkt door de ruimte die het plan nog laat voor die specifieke frequentie ten opzichte van het maximaal vergunde vermogen. Op die manier hoeft een vergunninghouder ten opzichte van zijn vergunde vermogen niet te reduceren. Maar dit is niet in alle gevallen mogelijk. De RF bandbreedte mag maximaal worden verdubbeld.
De vergunninghouder kan dit aanvragen. Na toetsing wordt de vergunning, indien mogelijk, door het agentschap aangepast. Zie hiervoor eveneens paragraaf 10.
In de tweede plaats is in de gedragslijn onder paragraaf 1 de mogelijkheid opgenomen om met 6 dB minder uit te zenden ten opzichte van maximaal vergunde vermogen. De vergunninghouder kan deze 6 dB inzetten aan de hand van de bovenstaande regel. Deze flexibiliteit wordt in elke middengolfvergunning voor analoge omroep opgenomen en kan naar believen toegepast worden. De vergroting kan maximaal 6 kHz RF bandbreedte bedragen. Dit hoeft de vergunninghouder niet afzonderlijk aan te vragen, maar wordt als standaardmogelijkheid opgenomen worden in de vergunning.
In alle gevallen geldt dat de vergroting van de RF bandbreedte wordt toegestaan voor analoge uitzendingen.

Rob V.

Gebruikersavatar
Boomi
Berichten: 8714
Lid geworden op: 25 okt 2006, 22:52
Locatie: de Achterhoekse bergen

Re: Regels of geen regels

Bericht door Boomi »

zilverado schreef:daar hebben ze echt fm kwaliteit!!
Ah, heb je al wel eens in noord america tegen de canadese grens geluisterd dan. ?
Daar kom je op MW dit soort signalen tegen. 'IBOC' naar ik begrepen heb.

Afbeelding

Het fijne weet ik er eigenlijk niet van, heb me d'r nog niet in verdiept.
Kweet ook niet wat voor ontvanger je daar dan voor nodig bent.
Misschien wat voor Thee...

Maar goed, het ging me ff om de meer nabije europese omgeving.
Het citaat van de andere Rob geeft dan wel wat extra info.
Maar of de Roemenen ook het vermogen met 9 dB gereduceerd hebben...
Vraag het me af. :D
Real Transmitters glow in the dark

Gebruikersavatar
Thee
Berichten: 2725
Lid geworden op: 26 mei 2006, 23:02
Locatie: Bankstel, thuis, das nu Drenthe

Re: Regels of geen regels

Bericht door Thee »

ja daar heb ik een ontvanger voor, om het analoge signaal te decoderen.
Deze ontvanger voldoen aan de Amax norm.
En ja ik weet hoe mooi het kan zijn :D
(ik heb het zelf)
Vriendelijke groeten,
Theo


Wees jezelf.
Er zijn al zoveel anderen.

Sent from my laptop using Windows

Gebruikersavatar
HendrikJan
Berichten: 1989
Lid geworden op: 21 feb 2009, 07:51
Locatie: ZW Drenthe/NO Overijssel

Re: Regels of geen regels

Bericht door HendrikJan »

Ik heb het idee dat het bij die moderne, al ingebouwde autoradio's een kwestie is van software.
Als sommige zenders uitgezet worden, komt er meer ruimte voor dit soort experimenten.

Plaats reactie