Radio Aktief

Stel je even voor en zeg ons wie je bent.

Moderators: westcoast, webmaster, RadioRob

Plaats reactie
wsmartens
Contacteer:

Radio Aktief

Bericht door wsmartens »

Hallo Forum,

Ik ben Willem de Radio Aktief uit Workum..! Sommigen van jullie zullen me wel kennen uit Iann's chat... Ik ben al 35 jaar aktief piraat op MW, SW, FM en 11M... 8 jaar geleden heb ik de brief gekregen maar ben 2 jaar daarna weer met low-power FM begonnen... Inmiddels zit ik weer aardig te stoken op die frequentie... Maar heb van de zomer weer een MW AM zender gekocht, een 20W Griek... Ik ben nu aan het sparen voor een antenne met tuner, volgens een ontwerp van Jack Donio... Binnenkort ben ik dus weer te horen op de MW, ook al zei het low-power. Jammer om te vernemen dat het zo rustig is op het forum... Maar we houden de moed er in jongens en meisjes..!

73's & 51's, Willem

Hans de Swan
Contacteer:

Re: Radio Aktief

Bericht door Hans de Swan »

Hallo Willem en welkom!
Op midden- en kortegolf is het nog steeds goed toeven. FM zou ik persoonlijk met rust laten, zelfs met laag vermogen.
Laat eens weten met wat voor soort antenne je terug wilt komen. Een spoelantenne geeft vaak betere resultaten dan een draadantenne.
Zelf gebruik ik voor het gemak een Inverted L, die ik met een eigenbouw tuner op praktisch elke AM-frequentie 1:1 kan matchen.
Misschien dat ik mee kan helpen jouw kosten hiervoor wat te drukken?
HF-junk, verslaafd aan ether.

Your Sound My Sound
Afbeelding

wsmartens
Contacteer:

Re: Radio Aktief

Bericht door wsmartens »

Hallo Hans,

Ik ben inmiddels wat aan het experimenteren geweest op de AM MW... Dit met een GPA spoelantenne die ik via Marktplaats heb gekocht... Ik heb nog geen goed aardings netwerk dus het blijft een beetje behelpen... Zoals ik de antenne kreeg dipte die op AM 1224 kHz... Daarna heb ik het aansluitpunt naar de hoogste stand versteld en toen dipte die op AM 1494 kHz... Wat mij opviel is dat de Rigexpert een dip aangaf op AM 1539 kHz maar dat de beste SWR van de zender dus op AM 1494 kHz was... Sindsdien heb ik de zender niet meer aan gehad... Als ik nog hoger in frequentie wil, wat het doel is, dan moet ik eerst de antenne uit de mast halen en nieuwe aftakkingen maken... Ik heb maar beperkte ruimte en wil eigenlijk een Diamond X-510 2/70 dualband antenne op die plek aan het fietsenhok hebben... Ik heb ook de onderdelen voor een ZS6BKW voor de HF gekocht en die komt onder de Patatzak aan het huis... Misschien dat daar in de toekomst een verkorte L antenne voor MW bij kan... Ik wil een beetje luisteren op HF en 2/70... Ik heb onlangs een Kenwood TS-2000 gekocht... Maar wat mij opvalt is dat ik alleen op 20M signalen hoor met de MW GPA... Ik houd jullie op de hoogte..!

Mvgr, Willem Radio Aktief

Plaats reactie